Pressemelding

NAF - 30.08.2022

Staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen din

Med dagens strømpriser betaler staten mesteparten av regningen din når du lader elbilen hjemme. - Uten strømstøtte hadde ladingen av elbilen blitt rådyr, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Den er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil (Foto: NAF)

I Sør-Norge når strømprisen stadig nye høyder. NAF har beregnet hvor mye elbilladingen koster med dagens prisnivå på fem forskjellige elbilmodeller. Den viser at staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen du gjør hjemme.

- Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier Sødal.

Lader du en Volkswagen ID.4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), ville det kostet 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.

- Dette viser at , mener NAF-rådgiveren.

NAF har også regnet ut hva kostnaden vil være om spotprisen kommer opp i 12 kroner per kWh. Prisen kan fort bli så høy når kulda setter inn.

- Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din, sier Sødal. - Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen din, fortsetter han.

Uten strømstøtte kunne prisen på å lade hjemme blitt et hinder som bremset overgangen til elbiler i Norge. Strømstøtten redder rett og slett elbilsatsingen i Norge nå når strømprisene stiger til uante høyder og gir forutsigbarhet for landets 500 000 elbilister.

Tabeller

En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 6 kroner per kWh

Bil

Netto batterikapasitet

Pris uten strømstøtte

Pris med strømstøtte

Så mye av laderegningen betaler staten

Renault Zoe

52 kWh

421 kr 

111 kr

74 %

Kia e-Niro

64,8 kWh

524 kr

138 kr

74 %

Volkswagen ID.4

77 kWh

623 kr

164 kr

74 %

Audi e-tron 55

86,5 kWh

700 kr

184 kr

 74 % 

BMW iX xDrive50

105,2 kWh

851 kr

224 kr

 74 % 

En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 12 kroner per kWh

Bil

Netto batterikapasitet

Pris uten strømstøtte

Pris med strømstøtte

Så mye av laderegningen betaler staten

Renault Zoe

52 kWh

811 kr

150 kr

82 %

Kia e-Niro

64,8 kWh

1010 kr

187 kr

82 %

Volkswagen ID.4

77 kWh

1201 kr

222 kr

82 % 

Audi e-tron 55

86,5 kWh

1349 kr

249 kr

82 %

BMW iX xDrive50

105,2 kWh

1640 kr

303 kr

82 %

 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS