Pressemelding

NAF - 06.10.2023

Statsbudsjettet: Bremser elbilovergangen

Elbilene har gått fra å ha en symbolsk trafikkforsikringsavgift til å ha den høyeste. - Bensin- og dieselbilene får nå redusert denne avgiften, mens elbilene står på stedet hvil og ender med høyere avgift. Vedum gjør overgangen til elbil vanskeligere, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Trafikkforsikringsavgift sammen med vektavgift og økte bompenger er nok et tegn på en snuoperasjon i elbilpolitikken, bort fra gulrot og over til pisk. (Foto: NAF) NAF

Avgiftsfordelene for elbiler har blitt mindre og mindre på kort tid. En viktig fordel har vært lav trafikkforsikringsavgift, tidligere kjent som årsavgiften. Fra å ha vært en symbolsk sum har den økt kraftig de siste to årene. I 2023 har det vært lik avgift for elbiler og fossilbiler. I budsjettforslaget går altså elbilene forbi og elbileierene vil da betale 337 kroner mer enn bensin- og dieselbilistene.  

-Dette er helt feil vei å gå når det fremdeles er over to millioner bilister som skal gå over til elbil i årene som kommer, mener Skjøstad. - Dette sammen med vektavgift og økte bompenger er nok et tegn på en snuoperasjon i elbilpolitikken, bort fra gulrot og over til pisk. Det advarer vi mot, fortsetter NAF-sjefen. 

Tabell: 

 Trafikkforsikringsavgift
(Årsavgift)

 

2021 

2022 

2023 

2024 

 

Fossil 

3 066 kr 

2 990 kr  

3 045 kr 

2 820 kr

 

El 

2 135 kr

2 839 kr

3 045  kr

3 157 kr

 

Differanse 

931 kr 

150  kr

-    

-  337 kr

 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS