Avgiftsfordelene for elbiler har blitt mindre og mindre på kort tid. En viktig fordel har vært lav trafikkforsikringsavgift, tidligere kjent som årsavgiften. Fra å ha vært en symbolsk sum har den økt kraftig de siste to årene. I 2023 har det vært lik avgift for elbiler og fossilbiler. I budsjettforslaget går altså elbilene forbi og elbileierene vil da betale 337 kroner mer enn bensin- og dieselbilistene.
-Dette er helt feil vei å gå når det fremdeles er over to millioner bilister som skal gå over til elbil i årene som kommer, mener Skjøstad. - Dette sammen med vektavgift og økte bompenger er nok et tegn på en snuoperasjon i elbilpolitikken, bort fra gulrot og over til pisk. Det advarer vi mot, fortsetter NAF-sjefen.
Tabell:
Trafikkforsikringsavgift
(Årsavgift)
|
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
|
Fossil
|
3 066 kr
|
2 990 kr
|
3 045 kr
|
2 820 kr
|
|
El
|
2 135 kr
|
2 839 kr
|
3 045 kr
|
3 157 kr
|
|
Differanse
|
931 kr
|
150 kr
|
-
|
- 337 kr
|
|