Pressemelding
Statsbudsjettet: – Lyspunkt og skuffelser
Hovedutvalgslederen slår fast at budsjettet inneholder gode nyheter, men at det fortsatt er en vei å gå.
Mandag ble regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 presentert.
Noen av hovedpunktene for samferdsel i Finnmark var som følger:
- E45 Kløfta får en oppstartsbevilgning på 50 millioner kroner i 2025.
- Vardø fiskerihavn er prioritert og legges ut på anbud i 2025.
- Fylkesveiene får en økning med nesten en halv milliard ekstra nasjonalt.
- Ordningen med gratis ferger videreføres.
Viktig prosjekt
– Alt i alt er det et statsbudsjett med både lyspunkter og skuffelser for samferdsel i Finnmark, sier Odd Erling Mikalsen (Frp), hovedutvalgsleder for samferdsel i Finnmark fylkeskommune.
Han betegner oppstartsbevilgningen til E45 Kløfta som meget bra, og som forventet.
– Kløfta er et prosjekt som er svært viktig å få igangsatt, men vi er fortsatt avhengig av å få endelig bevilgning til selve prosjektet. Bevilgningen til KS2 er en viktig start.
KS2 står for «kvalitetssikring av styringsunderlag samt kostnadsoverslag».
Flere positive nyheter
– Erfaringer fra øvelsen Nordic Response viser at strekningen er en flaskehals. Bevilgningen viser at man ser med alvor på forsvarssamarbeidet i nord, sier Mikalsen.
Også nyheten om fiskerihavnoppstarten i Vardø, er svært positiv. Det er et prosjekt som det har vært jobbet med over tid, og som nå er fremskyndet.
Krevende vinterforhold fortsetter
Hovedutvalgslederen registrerer imidlertid at det det ikke er noen lovnader knyttet til videreføring av strekningen på RV94 Akkarfjord-Jansvannet med rassikringstunnel i Rypefjord.
– Dessverre. Dette medfører at de utfordrende vinterforholdene vil fortsette – spesielt for de aller svakeste, sier Mikalsen.
Denne strekningen er kostnadsberegnet til over en milliard kroner.
Statens vegvesen vil gjøre nye vurderinger av hvordan prosjektet skal prioriteres i sin porteføljestyring våren 2025.
– En utsettelse av dette prosjektet, er en stor skuffelse, fastslår Mikalsen.
Nullutslipp
Mikalsen konstaterer at økningen på fylkesveier er beskjeden og langt fra behovet som finnes.
Regjeringen vil i tillegg innføre krav til nullutslipp i offentlige anbud for ferger og fergetjenester fra 1. januar 2025. Det vil bety dyrere fergeanbud.
Som kompensasjon for kravet blir rammetilskuddet til fylkeskommunene i 2025 samlet økt med 50 millioner kroner. Hvordan det slår ut for Finnmark, er uvisst.