Pressemelding

Stortingsrepresentant Kjell-Idar Juvik(A) - 06.08.2015

Statsråd Kjetil Solvik-Olsen overkjørt av Stortinget

Før Stortinget tok ferie i juni i år, sørget et flertall for å gjenåpne strekningsmåling av fart, det som også kalles for Automatisk trafikkontroll. Dermed kunne veimyndighetene igjen ta i bruk et meget effektivt tiltak mot fartsrelaterte trafikkulykker. Det var KRF og V som sørget for at forslaget fra de Rød-grønne fikk flertall.

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at vi har en regjering og en Samferdselsminister som i første omgang stoppet muligheten for å ta i bruk dette effektive virkemidlet.

Etter regjeringens nederlag i juni i år, har Samferdselsdepartementet nå, måttet krype til korset og nærmest motvillig skrevet brev til Vegdirektoratet. Der vises det til Stortingets tilslutning til «streknings ATK på særlige ulykkes utsatte strekninger og i lengre tuneller». Her ber Stortinget regjeringen og Vegdirektoratet å innvilge streknings-ATK på særlig ulykkesutsatte strekninger, i tråd med faglige anbefalinger og etablerte retningslinjer. Videre ber Stortinget om at det gis tilslutning til etablering av streknings-ATK i Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen. Samferdselsdepartementet ber om at Vegdirektoratet følger opp saken i tråd Stortingets vedtak.

Dette er selvsagt et sviende nederlag for de Blå-Blå og for Samferdselsministeren spesielt, som hadde lagt så mye prestisje i denne saken ved første å si nei til gjenåpning av strekningsmåling av fart.

Tiltaket ble i fjor evaluert av Transportøkonomisk institutt. Konklusjonen er oppsiktsvekkende; Det blir 49-54 prosent reduksjon av drepte og hardt skadde med automatisk trafikkontroll! Funnet er i samsvar med tidligere evaluering, og bekreftes i internasjonale studier.

Målrettet arbeid for økt trafikksikkerhet på vei over tid har gitt gode resultater.
Men fortsatt blir alt for mange mennesker drept og hardt skadd i trafikken. Trafikkulykkene fører til ekstreme lidelser for menneskene som rammes, og koster samfunnet store ressurser.

Arbeiderpartiet mener at både veistandard og kjøretøyets beskaffenhet er viktige trafikksikkerhetstiltak, vi vil derfor videreføre satsingen på utbyggingen og vedlikehold, samt tiltak for videre fornying av bilparken.
I Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2014-2017 fremgår det at 30 prosent av den planlagte reduksjonen av drepte/hardt skadde skal tas med fysiske tiltak, mens 70 prosent skal tas med trafikant- og kjøretøytiltak. Tiltak mot fart skal alene stå for ca. 25 prosent av reduksjonen. Streknings-ATK er et lokalt tiltak mot fart, forsterket midtoppmerking er et lokalt tiltak mot uoppmerksomhet/trøtthet, kontroll av kjøretøy er et generelt tiltak mot flere forhold, tiltakene virker ulikt og bør ikke settes opp mot hverandre
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS