Pressemelding

Ine Marie Eriksen Søreide, stortingsrepr - 24.01.2007

Stipend til språklærere

Regjeringen legger i dag frem en "oppdatert" strategi for fremmedspråk i skolen.
Strategien er i praksis bare en kopi av den strategien som den forrige regjeringen
la frem i juni 2005. Den strategiplanen forutsatte at 2. fremmedspråk skulle bli
obligatorisk og praktisk rettet.

- Det første han gjorde som statsråd var å sette en strek over Stortingets vedtak om
at 2. fremmedspråk skulle bli praktisk rettet og obligatorisk på ungdomstrinnet. Den
umiddelbare konsekvensen av det var at språklærere som hadde meldt seg på etter- og
videreutdanningskurs, meldte seg av kursene fordi faget ikke skulle bli obligatorisk
likevel, sier Høyres Ine Marie Eriksen Søreide og Gunnar Gundersen, leder og medlem
av Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.

De er provosert over at Djupedal først ødela den entusiasmen og lærevilligheten som
tusenvis av elever og deres lærere viste da faget ble gjort obligatorisk, for nå å
gi inntrykk av at han likevel synes språkfag er viktig.

- Norge er et lite land i verden, og flerspråklighet er en avgjørende kompetanse for
oss. Da er det viktig at vi har to obligatoriske språk på skolen. Det bidrar til
bedre språkopplæring for elevene og økt status for faget. Det er viktig for å
rekruttere gode språklærere og få til en pedagogisk utvikling i faget. Det har
Djupedal gjort sitt beste for å unngå, sier Eriksen Søreide og Gundersen.

- Flere skoler "tjuvstartet" med Kunnskapsløftet og det obligatoriske 2.
fremmedspråket, og både elever og lærere var kjempefornøyde. Etter at Djupedal satt
en strek over Stortingets vedtak, får ikke skolene engang lov av statsråden til å
drive forsøk med å ha 2. fremmedspråk som obligatorisk fag, sier de, og legger til:
- At nettopp han legger fram en fremmespråkstrategi i dag, er virkelig et skritt
fram og to tilbake.

Det store spørsmålet som Djupedal ikke gir svar på i strategien, er hvordan han skal
øke språklærernes kompetanse. - Siden hans vedtak om at 2. fremmedspråk ikke skulle
være obligatorisk gjorde at lærere meldte seg av kurs, burde han i det minste
presentere en plan for kompetanseheving. Vi gir statsråden en direkte utfordring:
Opprett et eget stipendprogram for språklærere, og øk potten kommunene får til
kompetanseheving for lærere i forbindelse med Kunnskapsløftet, avlsutter Eriksen
Søreide og Gundersen.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS