Godsalliansen -
06.10.2022
Stø kurs i samferdselspolitikken
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.
|
|
Foto: CargoNet
|
- Gitt den makroøkonomiske situasjonen er vi fornøyd med at vi unngår kutt. Vi hadde ønsket at regjeringen hadde vært nærmere å oppfylle målene i Hurdalsplattformen, men dette er et spesielt statsbudsjett, sier Kurt-Inge Angell, forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.
Miljøkompensasjonsordningen for gods på bane videreføres og det samme gjør vedlikeholdsbudsjettet på jernbane. Dette fører til at vedlikeholdsetterslepet for jernbanen vokser med 1,2 mrd i 2023.
- Det er beklagelig at vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet fortsetter å vokse. Hurdalsplattformen er tydelig på at det skal ned og vi forventer at veksten i alle fall skal reduseres, sier Angell.
Sjøtransporten er også skjermet for kutt og satsingen på «Godsoverføring fra vei til sjø» styrkes. Satsingen er likevel ikke sterk nok til å nå godsoverføringsmålet.
- Vi forventer at NTP følges opp og at det vil bli en vekst på kystsatsingen i samferdselspolitikken de kommende årene. Men samtidig er vi fornøyd med at satsingen opprettholdes i en periode med krevende økonomisk situasjon og krig i Europa, avslutter Angell.
|
|
|