NAF ble stiftet i Oslo med 400 medlemmer, 21. mai 1924. I dag har NAF et stabilt medlemstall på om lag 500 000 medlemmer og er med det Norge og Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon.
– Vi går inn i fremtiden med optimisme. Disse hundre årene har vi hatt en rivende utvikling både innen teknologi og i velstand. Utbygging av infrastruktur og utviklingen innen kjøretøy har vært avgjørende for Norge. Vi skal være med å finne løsninger for bærekraftig utvikling også de neste hundre, sier Skjøstad.
Nye krav til veibygging
I løpet av NAFs første tiår ble det mulig å kjøre bil fra Oslo til Mosjøen. Den første bilveien over Hardangervidda åpnet i 1928.
– De første veiene som knyttet landet sammen er i dag noen av de mest elskede turistveiene. Da la man veien der det passet, og i mange tiår har det vært utbyggingsmåten. Nå står vi i et skifte der det handler om å ta vare på veiene vi har, og å bygge slik at vi kan ta i bruk ny teknologi for å øke trafikksikkerheten og fremkommeligheten, sier Skjøstad.
Må forberede oss på droner og selvkjørende biler
NAF mener det kan være store gevinster for samfunnet med å ta i bruk ny teknologi. Løsninger som knytter vei og kjøretøy sammen på en smart og trygg måte kan være med å styre trafikken, varsle om skred eller trafikkfare, og få ned antallet ulykker.
– Vi må gjøre grepene nå som sikrer at vi er klare for en fremtid der bilene kommuniserer med hverandre og med veien. På veinettet trengs det store investeringer og at vi får bort forfallet. Gjør vi ikke det kan vi heller ikke ta i bruk den nye teknologien som kommer, sier Skjøstad.
En undersøkelse Norstat har gjort for NAF viser at over 90 prosent tror det vil ta mer enn fem år før bilene blir selvkjørende. Et flertall, hele 57 prosent, tror det vil ta mer enn 10 år. Hele 28 prosent tror det vil ta mer enn 20 år, eller aldri bli en realitet.
– Teknologien finnes i dag, men det krever at vi investerer i å gjøre det mulig. Det samme gjelder bruk av droner som frakter mennesker - det er ikke så langt unna som man skulle tro, sier Skjøstad.
Han viser til at flere aktører både i Europa og Asia har utviklet droner som kan frakte mennesker.
– Uansett om vi reiser på veien eller over den, er det behov for å verne forbrukernes interesser, sikre et trygt regelverk og at ny teknologi blir tilgjengelig for folk, sier Skjøstad.
Folk må være med på endringene
Skjøstad mener elbilsuksessen er et eksempel på politikk som lykkes og kan vise vei inn i de neste omstillingene norske trafikanter skal gjennom. Norge er nå verdensledende på elbiler.
– Hele verden ser til Norge. Vi har fått til en kraftfull omstilling av bilparken, og folk har vært med på endringene. Fremover vil vi se nye teknologier komme på markedet, nye drivstoff eller måter å forflytte seg på, sier Skjøstad. – Nå gjelder det å ikke glippe på målstreken og å sikre at vi har god takt inn i neste teknologiskifte, sier han.
Bakgrunn:
Befolkningstundersøkelse av Norstat for NAF, februar 2024. Totalt er 2001 personer spurt. Undersøkelsen er landsrepresentativt vektet.
Hvor lang tid tror du det tar før bilene er selvkjørende?
|
|
|
Norge
|
1-5 år
|
9%
|
6-10 år
|
34%
|
11-20 år
|
30%
|
21-30 år
|
15%
|
Aldri
|
13%
|
TOTAL
|
100%
|
Fakta om NAF, Norges Automobil-Forbund:
- NAF ble stiftet 21.mai 1924 med 400 medlemmer. I dag er medlemstallet stabilt rundt 500 000, og hver fjerde norske bileier er medlem i NAF.
- NAF oppretter sin første lokalavdeling, Hamar og omegn, allerede i 1925. I dag har NAF 67 lokalavdelinger over hele landet.
- Den første veiboka ble utgitt i 1928, med et opplag på 7000. Årets utgave er den 32. i rekken, og totalt har NAF gitt ut mer enn 10 millioner eksemplarer.
|