I forrige uke var 24 elbil-nyheter med i vinterens store elbiltest – El Prix. Der blir de testet for hvor langt de kommer sammenlignet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Alle biler kjører kortere om vinteren enn om sommeren, men testresultatene viser at rekkeviddetapet varierer mye fra bilmodell til bilmodell.
- Bilen som gjorde det best var Polestar 3. Den hadde minimalt tap ved at den kjørte bare fem prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden, sier Sødal. - I motsatt ende av skalaen finner vi Peugeot E-3008 som mistet en tredjedel av rekkevidden sin, fortsetter han.
Syv av testbilene hadde 15 prosent eller mindre avvik fra oppgitt rekkevidde. Testen ble kjørt i varierende vær og føreforhold. Temperaturene lå mellom minus 6 og pluss fem. Resultatene fra årets vintertest bekrefter det samme som de fem andre vintertestene NAF og Motor har kjørt siden 2020, nemlig et stort sprik i tap av rekkevidde.
- Vi ser fortsatt veldig stor variasjon i hvor mye rekkevidde bilene taper vinterstid. For mange bilkjøpere kan dette komme som en overraskelse, sier Nils Sødal.
Krever bedre informasjon ved bilkjøp
Testresultatene viser at det er behov for at forbrukerne får god informasjon om forventet rekkevidde vinterstid når de kjøper seg en ny elbil.
- Vårt inntrykk er at informasjonen bilkjøperne får om vinterrekkevidde ofte er mangelfull. Noen bilforhandlere er flinke, mens en del feier vinterrekkevidden under teppet. Her må bransjen rett og slett sikre at hver enkelt bilkjøper får et realistisk bilde av hvor langt deres nye bil kan kjøre om vinteren, sier Nils Sødal.
Selv om El Prix ikke er en laboratorietest gir den en pekepinn på hva du kan forvente av de forskjellige elbilmodellene.
Resultater av vinterens rekkeviddetest
Vinneren av rekkeviddetesten er den bilen om har minst negativt avvik fra den oppgitte rekkevidden (WLTP).
Bilmodell
|
Oppgitt rekkevidde testbil (WLTP)
|
Oppnådd distanse
|
Prosentavvik
|
Polestar 3
|
560 km
|
531 km
|
-5
|
BYD Tang
|
530 km
|
482 km
|
-9
|
Mini Countryman
|
399 km
|
355 km
|
-11
|
Lotus Emeya
|
500 km
|
436 km
|
-13
|
BYD Sealion 7
|
502 km
|
436 km
|
-13
|
Mercedes-Benz G-klasse
|
443 km
|
381 km
|
-14
|
Kia EV3
|
590 km
|
499 km
|
-15
|
Porsche Taycan
|
592 km
|
499 km
|
-16
|
BYD Seal U
|
500 km
|
421 km
|
-16
|
Hongqi EHS7
|
540 km
|
452 km
|
-16
|
Smart #3
|
415 km
|
346 km
|
-17
|
Ford Explorer
|
525 km
|
437 km
|
-17
|
NIO EL8
|
503 km
|
412 km
|
-18
|
Hyundai Ioniq 5
|
546 km
|
436 km
|
-20
|
BMW i5 Touring
|
497 km
|
392 km
|
-21
|
Volvo EX30
|
472 km
|
371 km
|
-21
|
Audi Q6 e-tron
|
616 km
|
481 km
|
-22
|
Xpeng G6
|
550 km
|
429 km
|
-22
|
Porsche Macan
|
552 km
|
429 km
|
-22
|
VW ID.7 GTX Tourer
|
571 km
|
440 km
|
-23
|
Tesla Model 3
|
702 km
|
531 km
|
-24
|
Peugeot E-5008
|
488 km
|
361 km
|
-26
|
Voyah Dream
|
482 km
|
344 km
|
-29
|
Peugeot E-3008
|
510 km
|
347 km
|
-32
|
|