Pressemelding

NAF - 22.01.2025

Store sprik i elbilers vinterytelse: Tapte fra 5 til 32 prosent rekkevidde

Tapet av rekkevidde under verdens største elbiltest spriket fra 5 til 32 prosent. - Hvor mye rekkeviddetapet blir vinterstid varierer mye fra bilmodell til bilmodell, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bilen som gjorde det best var Polestar 3. Den hadde minimalt tap ved at den kjørte bare fem prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden. NAF/Motor

I forrige uke var 24 elbil-nyheter med i vinterens store elbiltest – El Prix. Der blir de testet for hvor langt de kommer sammenlignet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Alle biler kjører kortere om vinteren enn om sommeren, men testresultatene viser at rekkeviddetapet varierer mye fra bilmodell til bilmodell.  

- Bilen som gjorde det best var Polestar 3. Den hadde minimalt tap ved at den kjørte bare fem prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden, sier Sødal. - I motsatt ende av skalaen finner vi Peugeot E-3008 som mistet en tredjedel av rekkevidden sin, fortsetter han.  

Syv av testbilene hadde 15 prosent eller mindre avvik fra oppgitt rekkevidde. Testen ble kjørt i varierende vær og føreforhold. Temperaturene lå mellom minus 6 og pluss fem. Resultatene fra årets vintertest bekrefter det samme som de fem andre vintertestene NAF og Motor har kjørt siden 2020, nemlig et stort sprik i tap av rekkevidde.  

- Vi ser fortsatt veldig stor variasjon i hvor mye rekkevidde bilene taper vinterstid. For mange bilkjøpere kan dette komme som en overraskelse, sier Nils Sødal.  

Krever bedre informasjon ved bilkjøp 

Testresultatene viser at det er behov for at forbrukerne får god informasjon om forventet rekkevidde vinterstid når de kjøper seg en ny elbil.  

- Vårt inntrykk er at informasjonen bilkjøperne får om vinterrekkevidde ofte er mangelfull. Noen bilforhandlere er flinke, mens en del feier vinterrekkevidden under teppet. Her må bransjen rett og slett sikre at hver enkelt bilkjøper får et realistisk bilde av hvor langt deres nye bil kan kjøre om vinteren, sier Nils Sødal.  

Selv om El Prix ikke er en laboratorietest gir den en pekepinn på hva du kan forvente av de forskjellige elbilmodellene.  

Resultater av vinterens rekkeviddetest 

Vinneren av rekkeviddetesten er den bilen om har minst negativt avvik fra den oppgitte rekkevidden (WLTP). 

Bilmodell 

Oppgitt rekkevidde testbil (WLTP) 

Oppnådd distanse 

Prosentavvik 

Polestar 3 

560 km 

531 km 

-5 

BYD Tang 

530 km 

482 km 

-9 

Mini Countryman 

399 km 

355 km 

-11 

Lotus Emeya 

500 km 

436 km 

-13 

BYD Sealion 7 

502 km  

436 km 

-13 

Mercedes-Benz G-klasse 

443 km 

381 km  

-14 

Kia EV3 

590 km 

499 km 

-15 

Porsche Taycan 

592 km 

499 km 

-16 

BYD Seal U 

500 km  

421 km 

-16 

Hongqi EHS7 

540 km 

452 km 

-16 

Smart #3 

415 km 

346 km 

-17 

Ford Explorer 

525 km 

437 km 

-17 

NIO EL8 

503 km 

412 km 

-18 

Hyundai Ioniq 5 

546 km 

436 km 

-20 

BMW i5 Touring

497 km

392 km

-21

Volvo EX30 

472 km 

371 km 

-21 

Audi Q6 e-tron 

616 km 

481 km 

-22 

Xpeng G6 

550 km 

429 km 

-22 

Porsche Macan 

552 km 

429 km 

-22 

VW ID.7 GTX Tourer 

571 km 

440 km 

-23 

Tesla Model 3 

702 km 

531 km 

-24 

Peugeot E-5008 

488 km 

361 km 

-26 

Voyah Dream 

482 km 

344 km 

-29 

Peugeot E-3008 

510 km 

347 km 

-32 

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS