Pressemelding

NAF - 28.04.2022

Strømprisene bremser elbilinteressen

En av fire er mindre interessert i elbil på grunn av de høye strømprisene. - Dette er overraskende tall når vi vet at strøm fortsatt er det desidert billigste drivstoffet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Når det fortsatt lønner seg med elbil når strømprisene er rekordhøye, lønner det seg enda mer når strømprisene blir mer normale igjen. (Foto: NAF)

- Det er ingen tvil om at det koster mindre å kjøre elbil enn andre biler. Lader du elbilen hjemme slipper du unna med om lag en tredjedel av drivstoffkostnadene til en bensin- eller dieselbileier i året, sier Sødal.

Likevel svarer én av fire at de har mindre interessert i å eie elbil på grunn av strømprisene. Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av NAF.

El fortsatt billigst

NAF har regnet på ulike bilmodellers drivstoffkostnader, basert på drivstofftype og forbruk. Eksempel-elbilene som er brukt i utregningene spenner fra store Audi e-tron, med høyt strømforbruk, til den lille folkebilen Nissan Leaf 40. 

Den bilen som kom billigst ut er Volkswagen ID.4. Den har bare 26 prosent av drivstoffkostnadene til en gjennomsnittlig dieselbil.

- Dette viser at selv med økte strømpriser slipper du fortsatt billigere unna om du kjører elbil, mener Sødal.

Beregningene til NAF bygger på siste tilgjengelige priser på strøm- og drivstoffstatistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Drivstoffprisene er fra gjennomsnittet i februar for hele landet. Dette er noe lavere enn de aller høyeste toppene i mars. Strømprisene er gjennomsnittet for de siste tre månedene i 2021, inkludert nettleie, avgifter og strømstøtte.

- Når det fortsatt lønner seg så mye med elbil når strømprisene er rekordhøye, lønner det seg enda mer når strømprisene blir mer normale igjen. Husk at bilen du kjøper skal du ha i ganske mange år, sier Sødal.

I dagens situasjon er det store variasjoner mellom nord og sør i landet. 

- Det har aldri vært mer lønnsomt enn nå å velge elbil i Nord-Norge, der bensin og diesel vanligvis er dyrest og strømmen fortsatt er billig, slår NAF-rådgiveren fast.

Selv om undersøkelsen NAF har gjort viser at en av fire har lavere interesse for elbil på grunn av de høye strømprisene, viser ikke dette seg i registreringsstatistikken.

- Elbiler dominerer nybilsalget mer og mer. Så langt i år er fem av seks nye biler en elbil, og nylig rullet elbil nummer 500 000 ut på norske veier, avslutter Nils Sødal.

Fakta:

Regneeksempler:

Bensin- og dieselbil

 

Årlig kjørelengde

Pris per liter i februar 2022

Drivstofforbruk per kilometer 

Totalkostnad per år 

Dieslbil

12 000

18,23 kr

0,065 liter

14 219 kr

Bensinbil

12000 

19,28 kr

0,065 liter

15 038 kr

Elbiler

 

Totalkostnad per år (100% lading hjemme)

Andel av utgiftene for en gjennomsnittlig dieselbil

Andel av utgiftene til en gjennomsnittlig bensinbil

Volkswagen ID.4

3964 kr

28 %

26 %

Audi e-tron 55

5205 kr

37 %

35 %

Nissan Leaf 40 kWt

4487 kr

32 %

30 %

Regnestykkene under er med en årlig kjørelengde på 12 000 kilometer. For elbilene som er brukt som eksempel er det regnet med en snittpris for fjerde kvartal 2021 som var på 164,8 øre per kilowattime inkludert nettleie, avgifter og strømstøtte. For bensin- og dieselbil er utregningen gjort basert på gjennomsnittlig forbruk per kilometer.

Har de høye strømprisene gjort at interessen din for å eie elbil har sunket?

   

Kjønn

 
 

Total

Mann

Kvinne

Ja

26 %

26 % 

26 %

Nei

50 %

53 % 

46 %

Vet ikke /ingen mening

25 %

21 %

28 %

Landsrepresentativ undersøkelse med 1000 respondenter gjennomført av Norstat for NAF i mars 2022

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS