Pressemelding
Rolf-Arne Nicolaisen, Nordkapp Senterparti -
22.10.2012
Styrking av sivilberedskap
Justisministerens forslag om å bruke redningskvadronens helikoptre til transport av politi i en krisesituasjon ala Utøya er lite gjennom tenkt.
Seakingen til 330 skvadronen er jo spydspissen i vår redningsberedskap og vil være det første som vil være i aktivitet ved en slik situasjon som beskrevet. I aktivitet for å redde liv , er det noen som vil fortelle pasienten at politiet må først frem før vi kan frakte eksempelvis alvorlig skadde til nødvendig behandling.
Ved å føre opp redningshelikopteret inn i beredskapen på en slik måte så driver en egnetlig med dobbelt booking! Helikopteret kan ikke utføre 2 – to oppgaver på samme tidspunkt. Et slikt forslag er allerede kritisert av fagpersonell!
Så til den prinsippielle siden av saken- redningshelikopteret er riktignok operert av det Norske forsvar – men er av alle oppfattet som et sivilt redningshelikopter. Et redningshelikopter med et klart sivilt mandat, dette er også en av grunnene til at 330 Skvadronen har et godt samarbeide med våre russiske venner. Redningshelikopteret blir heller ikke av dem ansett å være et militært luftfartøy og dette letter situasjonen når man opererer i grensefarvann eller sågar over grensen inn på Russisk territorium. Er man virkelig villig til å sette denne godvilje på prøve. Pr dags dato kan vi anta at helikopteret ikke har bevæpning på oppdrag og helikopteret og dets mannskap blir ikke sett på som en mulig trussel.
Et annet senario som ble nevnt i en avis artikkel nordpå, hvor 330 skvadronens mannskap ble interjuvet, var om helikoptert kunne i en gitt situasjon få hjelp av legfolk i sitt oppdrag og disse gjemte seg i frykt for at det var politiet som var på oppdrag for å fange tyvfiskere.
Så til ett, etter min mening et bedre forslag;
opprett en beredskap av luftforsvarets transporthelikoptere ,som kan ta på seg slike oppdrag og derved ”seiler” under korrekt ”flagg”. Det er klart at dette vil medføre noen kostnader for å gjennomføre samøvelser , men det slipper man ikke unna uansett. Investeringen i helikopter blir jo gjort uansett og treningstimer må mannskapet ha i sin opprinnelige oppsetning. Nå vil deres trening komme det sivile samfunn til gode , og vil der igjennom få en unik legitimitet ute blandt folk.
Vi vil også få påpeke at som transporthelikopter er luftforsvarets Bell 412 mye bedre egnet enn Westland Sea King. Det siste fullpakket av utstyr for en annen type oppdrag og vil etter min mening være å skyte over mål , jeg har ikke tallene men vil anta at et lettere og enklere helikoter vil være billigere i drift. Og driftskostnader vil det bli – politi og forsvars enheter må øve/trene på bruken av disse enheter og når da forsvarets enheter i utgangspunktet trener med Luftforsvarets Bell 412 i dag, synes det for oss som om man i bunn og grunn lager en unødvendig vanskelighet.
Justisministerens forsalg om å armere Sea King helikoptrene vil begrense den kapasitet de er spesialbygget for. Den Norske Westland Sea King er spesiellt bygget for de norske forhold , det er raskere og har lengre rekkevidde enn andre versjoner av samme type. Dette helikopter er spesifisert spesiellt for redningsoperasjoner til hav og det er det visst noen som glemmer.
Vårt nåværende redningshelikopter er som en liten medisinsk-akuttavdeling med rotor på taket, ved transport oppdrag så vil det bli et spørsmål om hva de skal sette igjen av utstyr som i neste omgang kan være avgjørende i deres hovedoppdrag – å redde liv!
Justisministeren tar til orde for å armere/pansre redningshelikopterne for å kunne utføre politioppdrag. Denne pansring vil ikke kunne fjernes på kort varsel og vil da redusere flytiden for 330 skvadronen. Sea King`en bruker opp mot 500 kilo drivstoff i timen og et tonn pansring vil da redusere driftstiden med 2 timer. Forslaget er uhørt – ja takk begge deler fungerer ikke hær, fru minister.
På et annet plan , det økonomiske, vil det også være missbruk av pengene våre! Pansringen alltså, hvorfor ikke bruke disse midler til å pansre luftforsvarets Bell – 412 helikoptre? Noe som allerede er gjort , det ville styrke forsvarets beredskap i utenlandsoperasjoner på samme tid. Og i tillegg da benytte et helikopter som er universiellt og ikke spesialisert som vårt redningshelikopter.
Det er nå gledelig at regjeringen endelig er kommet frem med de økonomiske midler for å sette oss i stand til å ha en skikkelig beredskap i redningsøyemed, det har dratt for langt ut.
Vær nå snill å la denne tjenesten få være ifred, å støtt den allmenne beredskap på en slik måte at man ikke skal rive ned noe som fungerer for at begge deler skal få en papirberedskap som ikke vil fungere i praksis.
Rolf-Arne Nicolaisen
Nordkapp Senterparti.
Seakingen til 330 skvadronen er jo spydspissen i vår redningsberedskap og vil være det første som vil være i aktivitet ved en slik situasjon som beskrevet. I aktivitet for å redde liv , er det noen som vil fortelle pasienten at politiet må først frem før vi kan frakte eksempelvis alvorlig skadde til nødvendig behandling.
Ved å føre opp redningshelikopteret inn i beredskapen på en slik måte så driver en egnetlig med dobbelt booking! Helikopteret kan ikke utføre 2 – to oppgaver på samme tidspunkt. Et slikt forslag er allerede kritisert av fagpersonell!
Så til den prinsippielle siden av saken- redningshelikopteret er riktignok operert av det Norske forsvar – men er av alle oppfattet som et sivilt redningshelikopter. Et redningshelikopter med et klart sivilt mandat, dette er også en av grunnene til at 330 Skvadronen har et godt samarbeide med våre russiske venner. Redningshelikopteret blir heller ikke av dem ansett å være et militært luftfartøy og dette letter situasjonen når man opererer i grensefarvann eller sågar over grensen inn på Russisk territorium. Er man virkelig villig til å sette denne godvilje på prøve. Pr dags dato kan vi anta at helikopteret ikke har bevæpning på oppdrag og helikopteret og dets mannskap blir ikke sett på som en mulig trussel.
Et annet senario som ble nevnt i en avis artikkel nordpå, hvor 330 skvadronens mannskap ble interjuvet, var om helikoptert kunne i en gitt situasjon få hjelp av legfolk i sitt oppdrag og disse gjemte seg i frykt for at det var politiet som var på oppdrag for å fange tyvfiskere.
Så til ett, etter min mening et bedre forslag;
opprett en beredskap av luftforsvarets transporthelikoptere ,som kan ta på seg slike oppdrag og derved ”seiler” under korrekt ”flagg”. Det er klart at dette vil medføre noen kostnader for å gjennomføre samøvelser , men det slipper man ikke unna uansett. Investeringen i helikopter blir jo gjort uansett og treningstimer må mannskapet ha i sin opprinnelige oppsetning. Nå vil deres trening komme det sivile samfunn til gode , og vil der igjennom få en unik legitimitet ute blandt folk.
Vi vil også få påpeke at som transporthelikopter er luftforsvarets Bell 412 mye bedre egnet enn Westland Sea King. Det siste fullpakket av utstyr for en annen type oppdrag og vil etter min mening være å skyte over mål , jeg har ikke tallene men vil anta at et lettere og enklere helikoter vil være billigere i drift. Og driftskostnader vil det bli – politi og forsvars enheter må øve/trene på bruken av disse enheter og når da forsvarets enheter i utgangspunktet trener med Luftforsvarets Bell 412 i dag, synes det for oss som om man i bunn og grunn lager en unødvendig vanskelighet.
Justisministerens forsalg om å armere Sea King helikoptrene vil begrense den kapasitet de er spesialbygget for. Den Norske Westland Sea King er spesiellt bygget for de norske forhold , det er raskere og har lengre rekkevidde enn andre versjoner av samme type. Dette helikopter er spesifisert spesiellt for redningsoperasjoner til hav og det er det visst noen som glemmer.
Vårt nåværende redningshelikopter er som en liten medisinsk-akuttavdeling med rotor på taket, ved transport oppdrag så vil det bli et spørsmål om hva de skal sette igjen av utstyr som i neste omgang kan være avgjørende i deres hovedoppdrag – å redde liv!
Justisministeren tar til orde for å armere/pansre redningshelikopterne for å kunne utføre politioppdrag. Denne pansring vil ikke kunne fjernes på kort varsel og vil da redusere flytiden for 330 skvadronen. Sea King`en bruker opp mot 500 kilo drivstoff i timen og et tonn pansring vil da redusere driftstiden med 2 timer. Forslaget er uhørt – ja takk begge deler fungerer ikke hær, fru minister.
På et annet plan , det økonomiske, vil det også være missbruk av pengene våre! Pansringen alltså, hvorfor ikke bruke disse midler til å pansre luftforsvarets Bell – 412 helikoptre? Noe som allerede er gjort , det ville styrke forsvarets beredskap i utenlandsoperasjoner på samme tid. Og i tillegg da benytte et helikopter som er universiellt og ikke spesialisert som vårt redningshelikopter.
Det er nå gledelig at regjeringen endelig er kommet frem med de økonomiske midler for å sette oss i stand til å ha en skikkelig beredskap i redningsøyemed, det har dratt for langt ut.
Vær nå snill å la denne tjenesten få være ifred, å støtt den allmenne beredskap på en slik måte at man ikke skal rive ned noe som fungerer for at begge deler skal få en papirberedskap som ikke vil fungere i praksis.
Rolf-Arne Nicolaisen
Nordkapp Senterparti.