Pressemelding
Eniro Norge AS -
14.05.2014
Surfevaner bekrefter kjønnsroller
Menn søker etter elektronikk og hvitevarer mens de er på jobb. Kvinner søker etter klær, skjønnhetsprodukter og interiør ved kjøkkenbordet.
Tall fra Eniros rapport Mobiløkonomien 2014 avslører ulike surfevaner blant menn og kvinner.
– Det er sofaen som er surfested nummer én for begge kjønn, men utover det ser vi forskjeller på preferansene til menn og kvinner. 32 prosent av mennene oppgir at de oftest søker etter produkter og tjenester mens de er på jobb mot bare 17 prosent av kvinnene, forteller Pierre Mårtensson, administrerende direktør i Eniro.
Hvilke produkter og tjenester vi søker etter bekrefter også gamle kjønnsstereotyper. Kvinner søker i større grad etter klær og skjønnhetsprodukter, mens den desidert største kategorien blant menn er elektronikk. Begge kjønn opplyser at de bruker mye tid på å søke etter reiser.
–Menn søker også mer etter underholdning som film, bøker og tv-serier, supplerer Mårtensson.
Hvor befinner du deg oftest når du søker etter varer og tjenester på nett?
Menn Kvinner
I sofaen 62% 67%
I sengen 9% 6%
Ved kjøkkenbordet 12% 20%
Hjemme ved skrivebordet 47% 34%
På jobb 32% 17%
På kollektivtransport 7% 10%
I bilen 3% 1%
På vei til butikken 2% 2%
I butikken 3% 2%
Hvilke kategorier bruker du mest søketid på før et kjøp?
Menn Kvinner
Matvarer 2% 4%
Hvitevarer 15% 14%
Elektronikk 69% 41%
Klær 8% 21%
Restauranter 5% 4%
Billetter 20% 30%
Hotell 23% 27%
Reiser 49% 54%
Skjønnhetsprodukter 0% 8%
Innredning 5% 9%
Husholdningstjenester 3% 3%
Underholdning 18% 12%
Om undersøkelsen
Eniros trendrapport Mobiløkonomien 2014 bygger hovedsakelig på en undersøkelse som er gjennomført av TNS Sifo på oppdrag av Eniro. Den nettbaserte undersøkelsen ble gjennomført i desember 2013 og januar 2014 i Sverige, Norge (TNS Gallup) og Danmark (TNS Gallup) med drøyt 1000 respondenter per land i alderen 18-74 år. TNS Sifo har i undersøkelsen brukt sitt eget nettpanel som består av tilfeldig rekrutterte respondenter fra hele landet.
Tall fra Eniros rapport Mobiløkonomien 2014 avslører ulike surfevaner blant menn og kvinner.
– Det er sofaen som er surfested nummer én for begge kjønn, men utover det ser vi forskjeller på preferansene til menn og kvinner. 32 prosent av mennene oppgir at de oftest søker etter produkter og tjenester mens de er på jobb mot bare 17 prosent av kvinnene, forteller Pierre Mårtensson, administrerende direktør i Eniro.
Hvilke produkter og tjenester vi søker etter bekrefter også gamle kjønnsstereotyper. Kvinner søker i større grad etter klær og skjønnhetsprodukter, mens den desidert største kategorien blant menn er elektronikk. Begge kjønn opplyser at de bruker mye tid på å søke etter reiser.
–Menn søker også mer etter underholdning som film, bøker og tv-serier, supplerer Mårtensson.
Hvor befinner du deg oftest når du søker etter varer og tjenester på nett?
Menn Kvinner
I sofaen 62% 67%
I sengen 9% 6%
Ved kjøkkenbordet 12% 20%
Hjemme ved skrivebordet 47% 34%
På jobb 32% 17%
På kollektivtransport 7% 10%
I bilen 3% 1%
På vei til butikken 2% 2%
I butikken 3% 2%
Hvilke kategorier bruker du mest søketid på før et kjøp?
Menn Kvinner
Matvarer 2% 4%
Hvitevarer 15% 14%
Elektronikk 69% 41%
Klær 8% 21%
Restauranter 5% 4%
Billetter 20% 30%
Hotell 23% 27%
Reiser 49% 54%
Skjønnhetsprodukter 0% 8%
Innredning 5% 9%
Husholdningstjenester 3% 3%
Underholdning 18% 12%
Om undersøkelsen
Eniros trendrapport Mobiløkonomien 2014 bygger hovedsakelig på en undersøkelse som er gjennomført av TNS Sifo på oppdrag av Eniro. Den nettbaserte undersøkelsen ble gjennomført i desember 2013 og januar 2014 i Sverige, Norge (TNS Gallup) og Danmark (TNS Gallup) med drøyt 1000 respondenter per land i alderen 18-74 år. TNS Sifo har i undersøkelsen brukt sitt eget nettpanel som består av tilfeldig rekrutterte respondenter fra hele landet.