Hittil i år er bilsalget det svakeste siden finanskrisen. September bød på en bedring i salget av nye biler, men for året så langt har ikke bilsalget vært dårligere siden 2009. Antall registreringer sist måned ble også reddet av Teslas sedvanlige storleveranse i enden av et kvartal.
- 2024 ser ut til å bli det svakeste året for salget av nye biler på flere år. Derfor er det viktig at regjeringen ikke skrur opp bilavgiftene i statsbudsjettet som legges frem mandag. Avgiftsøkninger kan stanse utskiftingen av bilparken, sier Sødal.
Bilkjøperne har fulgt avgiftspolitikken
Elbilrekorden i september viser igjen at bilkjøperne velger det som er gunstigst for dem. Avgiftspolitikken har virket i mange år og gjør det fortsatt.
- Mange velger en elbil som ligger rundt den magiske momsgrensen på 500 000 kroner, sier Nils Sødal.
Nå er det viktig at regjeringen har is i magen og ikke bremser utviklingen, mener NAF. Fremdeles er det to millioner bileiere som ikke eier en elbil. Skal utskiftningen av bilparken fortsette, er det viktig å ikke endre avgiftene slik at det blir dyrere å kjøpe en nullutslippsbil.
- Bilkjøperne er sensitive for avgiftsendringer. Derfor må bilavgiftene fryses i statsbudsjettet, avslutter Sødal.
Tabell
Nybilsalget
År
|
September
|
1. januar – 30. september
|
2024
|
12 966
|
91 798
|
2023
|
10 342
|
95 497
|
2022
|
14 646
|
102 753
|
2009
|
9 526
|
68 620
|
2008
|
8 451
|
87 412
|
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
|