Pressemelding
Britt Hildeng,Ap -
17.02.2005
Syke, eldre og uføre rammes hardt
Stortingsrepresentant Britt Hildeng (Ap):
- Syke, eldre og uføre rammes hardt av lang ventetid ved hjelpemiddelsentralene
Stortingsrepresentant Britt Hildeng fra Arbeiderpartiet tok i spørretimen onsdag opp den lange ventetiden ved hjelpemiddelsentralene med arbeids- og sosialministeren. Hun pekte på at syke, eldre og uføre rammes hardt etter at hjelpemiddelsentralene i flere prøvefylker har tatt i bruk et nytt datasystem. Flere funksjonshemmede må f.eks. nå vente flere måneder på rullestolreparasjon. Det brukes lengre tid på søknadsbehandling, og selv etter positiv avgjørelse, er det lang og uviss ventetid på levering. Hildeng spurte derfor statsråden om hva han vil gjøre, både på kort og lang sikt, for å sikre rask og god service for funksjonshemmede som trenger utstyr fra hjelpemiddelsentralene.
Høybråten medga at det ikke er bra når man ser denne type utslag. Han forklarte at det nye systemet er et moderne standard system for lager og logistikk. Videre mente han at Rikstrygdeverket med utgangspunkt i de problemene som man har avdekket, har grepet tak i dette på en tilfredsstillende måte, og de har utsatt innføringen av dette nye systemet i de gjenstående hjelpemiddelsentralene til man er sikker på at det fungerer tilfredsstillende. Høybråten trodde også at økt fokus på gradvis å bedre leveringstidene vil sikre kontroll på situasjonen.
Britt Hildeng svarte at hun innser at når en prøver ut et nytt system, tar det en del tid før det kan være på plass. - Men en kan ikke la det forholdet gå ut over funksjonshemmede som for sitt daglige virke er helt avhengige av hjelpemidler. Det er da et spørsmål om en kanskje ikke bør sette inn ekstra ressurser i perioden, slik at en kan ha parallelle systemer inntil datasystemet fungerer. Spørsmålet er om statsråden er innstilt på å sette inn ekstra ressurser, eventuelt parallelle systemer, slik at det kan fungere, sa Britt Hildeng.
- Syke, eldre og uføre rammes hardt av lang ventetid ved hjelpemiddelsentralene
Stortingsrepresentant Britt Hildeng fra Arbeiderpartiet tok i spørretimen onsdag opp den lange ventetiden ved hjelpemiddelsentralene med arbeids- og sosialministeren. Hun pekte på at syke, eldre og uføre rammes hardt etter at hjelpemiddelsentralene i flere prøvefylker har tatt i bruk et nytt datasystem. Flere funksjonshemmede må f.eks. nå vente flere måneder på rullestolreparasjon. Det brukes lengre tid på søknadsbehandling, og selv etter positiv avgjørelse, er det lang og uviss ventetid på levering. Hildeng spurte derfor statsråden om hva han vil gjøre, både på kort og lang sikt, for å sikre rask og god service for funksjonshemmede som trenger utstyr fra hjelpemiddelsentralene.
Høybråten medga at det ikke er bra når man ser denne type utslag. Han forklarte at det nye systemet er et moderne standard system for lager og logistikk. Videre mente han at Rikstrygdeverket med utgangspunkt i de problemene som man har avdekket, har grepet tak i dette på en tilfredsstillende måte, og de har utsatt innføringen av dette nye systemet i de gjenstående hjelpemiddelsentralene til man er sikker på at det fungerer tilfredsstillende. Høybråten trodde også at økt fokus på gradvis å bedre leveringstidene vil sikre kontroll på situasjonen.
Britt Hildeng svarte at hun innser at når en prøver ut et nytt system, tar det en del tid før det kan være på plass. - Men en kan ikke la det forholdet gå ut over funksjonshemmede som for sitt daglige virke er helt avhengige av hjelpemidler. Det er da et spørsmål om en kanskje ikke bør sette inn ekstra ressurser i perioden, slik at en kan ha parallelle systemer inntil datasystemet fungerer. Spørsmålet er om statsråden er innstilt på å sette inn ekstra ressurser, eventuelt parallelle systemer, slik at det kan fungere, sa Britt Hildeng.