Pressemelding
Frank Bakke-Jensen, stortingsrepresentant for Finnmark Høyre -
17.10.2012
Sykehusdebatten i Vest-Finnmark
Sykehus handler i mye større grad om mennesker, fagmiljø, spesialister og utstyr enn det handler om bygninger. Så også med helsetjenester. Derfor mener vi i Høyre at det er viktigere å konsentrere seg om hvilket tilbud man får, kvaliteten på de tjenestene som tilbys og hvor man får utført dette.
Det er dette vi og mange andre politikere har jobbet godt med i mange år, noe også media har fulgt tett. Ett eksempel på dette er Altamodellen, som etter hvert har blitt et begrep det jobbes virkelig godt med i Alta. Altamodellen inneholder blant annet flere sykestueplasser, flere tjenester, mer og bedre utstyr. Kort sagt levere helsetjenester nærmere brukerne.
Dette er helt i tråd med det Høyre har foreslått i Stortinget en rekke ganger, og helt i tråd med det vi jobber sammen med Finnmark Høyre og Alta Høyre om.
Det neste punktet i diskusjonen er hvorvidt man skal utrede alternativer og hva utredningene skal inneholde. Alle statlige investeringer over 500 millioner NOK skal utredes etter en vedtatt plan. Så også bygging av sykehus.
At helseforetaket følger pålagte krav til utredningsarbeidet regner vi som en selvfølge. Da blir det opp til statsråden å sikre at utredningen oppfyller de ønskede krav. At Frps Fredriksen sender spørsmål til statsråden støttes av Høyre og vi vil selvfølgelig jobbe sammen med både Frp og Venstre i dette. I forkant av så store investeringer skal alle sider av saken utredes.
Så noen betraktninger rundt debatten i Vest-Finnmark, også i forbindelse med min beskrivelse av hva et sykehus er; Mennesker, fagmiljø etc. Vi har ganske ferske eksempler i Helse-Norge på at det å flytte slike miljøer har sin kostnad. Jeg personlig er overbevist om at å bryte opp det fagmedisinske miljøet i Hammerfest vil påføre oss i Finnmark et tap vi kanskje aldri vil rette opp. Men når det er sagt sitter ikke jeg på fasiten. Den er det utredningen som skal gi.
Argumentet om at man må ha et sykehus i Alta fordi det er den største byen har også sin bakside. Hvis det å være flest alltid skal være et argument ligger Tromsø så nært at de automatisk melder seg på i debatten.
Ved å samarbeide med kommunene om behandlingsplasser, teknologisk utvikling og kompetanseheving av helsepersonell, vil vi kunne nå målet om å forbedre tjenestene som leveres, og levere disse så nær brukerne som hensiktsmessig. Høyre i Stortinget har derfor i debatten rundt samhandlingsreformen ført følgende argumenter:
- Det er behov for en bedre styringsmodell som klargjør ansvarsforhold og styringslinjer i spesialisthelsetjenesten.
- Det må tydeliggjøres at Regjeringen med Helse- og omsorgsministeren i spissen har det overordnede ansvaret for å utøve den nasjonale helsepolitikken.
- Stortinget må i større grad delta i styringen av sykehusene, for å sikre en sterkere demokratisk forankring av helsepolitikken på dette området.
- Det bør etableres en mer operativ nasjonal helseplan med politiske føringer for kvalitet, prioriteringer, funksjonsfordeling, organisering og dimensjonering av helsetilbudet. Planen må også behandle spørsmål om investeringer i bygg og utstyr.
Disse endringene er etter Høyres mening helt nødvendige for en vellykket innfasing av samhandlingsreformen i norsk helsevesen.
Frank Bakke-Jensen
Stortingsrepresentant for Finnmark Høyre
Det er dette vi og mange andre politikere har jobbet godt med i mange år, noe også media har fulgt tett. Ett eksempel på dette er Altamodellen, som etter hvert har blitt et begrep det jobbes virkelig godt med i Alta. Altamodellen inneholder blant annet flere sykestueplasser, flere tjenester, mer og bedre utstyr. Kort sagt levere helsetjenester nærmere brukerne.
Dette er helt i tråd med det Høyre har foreslått i Stortinget en rekke ganger, og helt i tråd med det vi jobber sammen med Finnmark Høyre og Alta Høyre om.
Det neste punktet i diskusjonen er hvorvidt man skal utrede alternativer og hva utredningene skal inneholde. Alle statlige investeringer over 500 millioner NOK skal utredes etter en vedtatt plan. Så også bygging av sykehus.
At helseforetaket følger pålagte krav til utredningsarbeidet regner vi som en selvfølge. Da blir det opp til statsråden å sikre at utredningen oppfyller de ønskede krav. At Frps Fredriksen sender spørsmål til statsråden støttes av Høyre og vi vil selvfølgelig jobbe sammen med både Frp og Venstre i dette. I forkant av så store investeringer skal alle sider av saken utredes.
Så noen betraktninger rundt debatten i Vest-Finnmark, også i forbindelse med min beskrivelse av hva et sykehus er; Mennesker, fagmiljø etc. Vi har ganske ferske eksempler i Helse-Norge på at det å flytte slike miljøer har sin kostnad. Jeg personlig er overbevist om at å bryte opp det fagmedisinske miljøet i Hammerfest vil påføre oss i Finnmark et tap vi kanskje aldri vil rette opp. Men når det er sagt sitter ikke jeg på fasiten. Den er det utredningen som skal gi.
Argumentet om at man må ha et sykehus i Alta fordi det er den største byen har også sin bakside. Hvis det å være flest alltid skal være et argument ligger Tromsø så nært at de automatisk melder seg på i debatten.
Ved å samarbeide med kommunene om behandlingsplasser, teknologisk utvikling og kompetanseheving av helsepersonell, vil vi kunne nå målet om å forbedre tjenestene som leveres, og levere disse så nær brukerne som hensiktsmessig. Høyre i Stortinget har derfor i debatten rundt samhandlingsreformen ført følgende argumenter:
- Det er behov for en bedre styringsmodell som klargjør ansvarsforhold og styringslinjer i spesialisthelsetjenesten.
- Det må tydeliggjøres at Regjeringen med Helse- og omsorgsministeren i spissen har det overordnede ansvaret for å utøve den nasjonale helsepolitikken.
- Stortinget må i større grad delta i styringen av sykehusene, for å sikre en sterkere demokratisk forankring av helsepolitikken på dette området.
- Det bør etableres en mer operativ nasjonal helseplan med politiske føringer for kvalitet, prioriteringer, funksjonsfordeling, organisering og dimensjonering av helsetilbudet. Planen må også behandle spørsmål om investeringer i bygg og utstyr.
Disse endringene er etter Høyres mening helt nødvendige for en vellykket innfasing av samhandlingsreformen i norsk helsevesen.
Frank Bakke-Jensen
Stortingsrepresentant for Finnmark Høyre