Den norske sykkelhjelmtesten 2024 er gjennomført av RISE (Research Institutes of Sweden) på vegne av Tryg Forsikring og Trygg Trafikk.
– Det er heldigvis et bredt utvalg av ulike sykkelhjelmer på det norske markedet, men derfor er det viktig at det både produseres og selges sykkelhjelmer som kan forhindre alvorlige hodeskader. Vi ser at altfor mange hjelmer på markedet ikke er tilfredsstillende nok når det gjelder å beskytte hodet. På bakgrunn av dette har Tryg Forsikring og vi i Trygg Trafikk for tredje år på rad valgt å teste hjelmene for det som faktisk er viktigst – beskyttelsen, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Ann-Helen Hansen.
Syklister uten hjelm er utsatt for alvorlige hodeskader
Ifølge data fra traumesenteret på Oslo universitetssykehus er det personer som skader seg i en sykkelulykke, som oftest behandles for alvorlige hodeskader sammenliknet med andre trafikantgrupper.
– Alvorlige hodeskader som følge av sykkelulykker er dessverre altfor utbredt. Som oftest skyldes dette eneulykker hvor syklisten rett og slett faller av sykkelen og slår hodet i bakken. Det skjer oftere enn man kanskje skulle tro, og da er en god og trygg sykkelhjelm et veldig rimelig valg som gir hodet en ekstra beskyttelse, sier Hansen.
Ingen sykkelhjelmer oppnådde fem stjerner
I testen rangeres hjelmene fra én til fem stjerner. I år var det ingen av hjelmene som oppnådde fem stjerner. Det var heller ingen som fikk én stjerne. Totalt fikk fem hjelmer fire stjerner av elleve testet totalt.
– Skal du kjøpe ny hjelm, bør den ha oppnådd fire stjerner eller høyere. De som gjennomgående gjør det best i våre tester, er hjelmer med Mips (Multi-directional Impact Protection System). Rotasjonsbeskyttelsen i Mips-hjelmer er i praksis et ekstra lag inni hjelmen som ved sammenstøt gjør at bevegelsesenergien ledes bort fra hodet og inn i hjelmen. Vi har i år også testet en annen form for rotasjonsbeskyttelse som kalles Wavecel, men den kom ikke like godt ut i testen som Mips i år, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.
Når flere skal sykle, er det viktig at bruk av sykkelhjelm blir like selvsagt som å bruke sikkerhetsbelte i bilen.
– Det er politisk besluttet at flere skal sykle eller gå fremfor å bruke bilen. Det er fint for folkehelsa og miljøet, og vi bør beskytte de myke i trafikken etter beste evne. Bedre infrastruktur og hyppig vedlikehold av sykkelveinettet er viktig, men å bruke sykkelhjelm er den rimeligste og mest effektive forsikringen mot hodeskader du kan få, sier Brandeggen.
Resultater hjelmtesten 2024
Hjelm
|
Rotasjons-beskyttelse
|
Rating
|
Sweet Protection Stringer Mips
|
Mips
|
★★★★
|
Biltema 27-2016
|
Mips
|
★★★★
|
Sweet Protection Commuter Mips
|
Mips
|
★★★★
|
Met Vibe mips
|
Mips
|
★★★★
|
Met Vibe on mips
|
Mips
|
★★★★
|
Bontrager Charge WaveCel
|
WaveCel
|
★★★
|
Bontrager Circut WaveCel
|
WaveCel
|
★★★
|
Abus Urban i 3.0 Mips
|
Mips
|
★★★
|
Livall EVO21 Commuter +
|
-
|
★★
|
Abus Urban i 3.0
|
-
|
★★
|
Livall C20
|
-
|
★★
|
Fakta om rotasjonsbeskyttelse:
WaveCel-systemet er en cellestruktur av plast i hjelmskallet. WaveCel-laget skal beskytte mot både støt og rotasjonkrefter.
Mips-systemet er et tolagssystem i hjelmer. Mips er et tynt skall inni hjelmen som beskytter mot rotasjonskrefter.
Når hjelmen kan rotere og energien fra sammenstøtet er ledet bort fra hodet, slipper man at hjernen roterer inni hodet. Det er når hjernen beveger seg inni hodeskallen, at alvorlig hodeskade oppstår ved fall.
Om testen
Trygg Trafikk og Tryg Forsikring har etablert den norske hjelmtesten for å hjelpe forbrukere med å velge en trygg hjelm og for å påvirke hjelmprodusenter til å lage sikrere hjelmer.
Alle hjelmene som inngår i den norske hjelmtesten, selges på det norske markedet og er allerede testet og godkjent etter CE-standarder. I den norske hjelmtesten utsettes sykkelhjelmene for flere og tøffere slagtester enn hva CE-sertifiseringen krever.
I den norske hjelmtesten blir hjelmene utsatt for fem tester per hjelm for å avdekke beskyttelsesevnen ved en sykkelulykke. Testene gjennomføres av Research Institutes of Sweden (RISE) på oppdrag av Trygg Trafikk og Tryg forsikring.
- De to første testene samsvarer med lovkravene for sykkelhjelm og involverer to rette støt i 20 km/t, i likhet med sertifiseringstestene som evaluerer hjelmenes støtdempingsevne.
- De siste tre testene reflekterer skrå støt med ulike treffpunkter og rotasjonsretninger (X-, Y- og Z-aksen), henholdsvis skrå støt mot toppen av hjelmen, mot siden og foran på hjelmen. Testene ble utført med en treffhastighet på 22 km/t.
Videre er det utført datasimuleringer, basert på måleverdier fra de fysiske testene. Datasimuleringen bruker en modell av menneskehjernen utviklet av forskere ved Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Siden modellen er basert på hvilken belastning hjernen tåler, blir denne brukt for å finne ut om de målte verdiene er skadelige og hvilken hjelm som reduserer kreftene på hjernen best.
|