Pressemelding

NAF - 04.01.2024

Ta høyde for halvering av rekkevidden på elbilen i Sibir-kulda

Sibir-kulda skal legge seg over store deler av Sør-Norge, med temperaturer på minus 20 og kaldere. - I så kaldt vær må du regne med nær en halvering av rekkevidden på elbilen din, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I vanlige vintertemperaturer mellom null og minus ti grader viser NAFs elbiltester at det er lurt å regne med at du kommer 20 til 30 prosent kortere med elbilen enn det du gjør i sommervarmen. Når gradestokken kryper ned til 20 minus og mer, vil rekkeviddetapet bli enda større. Da er det lurt å ta høyde for halvering av kjørelengden. (Foto: NAF)

NAFs store elbiltester viser at rekkevidden til elbiler reduseres med opptil 36 prosent selv i moderate vintertemperaturer.  

- I vanlige vintertemperaturer mellom null og minus ti grader viser testene våre at det er lurt å regne med at du kommer 20 til 30 prosent kortere med elbilen enn det du gjør i sommervarmen, sier Sødal. - Når gradestokken kryper ned til 20 minus og mer, vil rekkeviddetapet bli enda større, fortsetter han.  

Kortere rekkevidde krever mer planlegging 

Skal du ut på langtur med elbilen i den strenge vinterkulda, krever det mer planlegging enn du er vant til fra sommerferien.  

- Beregn minst ett ladestopp på strekninger du kan kjøre uten å lade om sommeren, råder Sødal. 

Vinterkulda kan også føre til at det blir trangere på ladeplassene. Dette skjer av to årsaker; flere må lade fordi bilen kjører kortere og ladingen går tregere i kulda.  

- For å komme raskere av gårde og gi plass til andre strømtrengende bilister, er det lurt å bruke forvarming av batteriet om bilen din har den funksjonen, sier Sødal. 

Slik får du mest rekkevidde på elbilen om vinteren 

  • Kjørestil 
    Din egen kjørestil påvirker rekkevidden mye. Derfor er det lurt å kjøre økonomisk for å spare strøm. Unngå brå akselerasjon, hold jevn fart og slipp gassen tidlig istedenfor å måtte bremse hardt. Her hjelper det å ha blikket langt frem slik at du har god oversikt over trafikken og kan planlegge jevnest mulig hastighet. 
  • Forvarming  
    Skru på varme på klimaanlegget før avreise, mens bilen fortsatt er koblet til laderen. Oppvarmingen av kupé og batteri skjer da ved hjelp av strøm fra strømnettet, istedenfor at batteriet tappes i starten av kjøreturen. 
    Mange biler har også mulighet til å forvarme batteriet før kjøring. Batteriet presterer dårligere i kulda, og det krever mye energi å varme det opp. Du sparer rett og slett strøm, og dermed også rekkevidde på å varme opp kupéen og batteriet før du kjører av gårde. 
  • Kjør i eco-modus 
    Elbiler har ulike kjøremoduser, og bilen bruker mindre strøm om du velger bilens eco-program. Noen biler har begrensninger på klimaanlegget og andre funksjoner når eco-modus er påskrudd, mens andre kun hjelper deg med å ikke være for hard på gasspedalen. Du bør lære deg hva eco-programmet gjør på din bil. 
  • Klimaanlegg 
    Klimaanlegget er blant funksjonene som trekker mest strøm av komfort-funksjoner.  
    Vi sier ikke at du skal skru av klimaanlegget, for det trenger du for å ha det godt på kjøreturen. Imidlertid er det lurt å være bevisst på hvor varmt du egentlig trenger å ha det. 
    Setevarme og rattvarme krever betydelig mindre strøm enn klimaanlegget. 
  • Dekktrykk 
    Det er viktig å ha riktig trykk i dekkene på bilen din. Da ruller de lettest og strømforbruket blir mindre. Riktig dekktrykk er også viktig for trafikksikkerheten.  
  • Med eller uten skiboks  
    Kjører du med takboks på bilen øker forbruket med rundt 10 prosent. Det er derfor økonomisk og gir elbilen bedre rekkevidde om takboksen kun brukes når du faktisk trenger den, og ikke lar den være permanent på. 
  • Kjørerute 
    Dersom du kan unngå motorvei og heller velge en rute med lavere hastighet, vil du spare strøm. 
 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS