Pressemelding
Ulf Helge Klevstad, Kystverket Troms og Finnmark, sjøtrafikksjef -
05.01.2011
Tar ingen ansvar for kystberedskapen?
I Finnmark Dagblad 30. desember 2010 presenteres det et bilde av kystberedskapen utenfor Finnmark under overskriften ”- Ingen tar ansvar – Puma avdekket flere mangler”. Dessverre avdekker artikkelen i seg selv flere mangler og usikkerhet som det er viktig å få rettet opp.
Det påpekes at ”Denne hendelsen beviser at vi fortsatt ikke har noen varslingssystemer, og at ingenting av beredskapen fungerer.” Dette er en påstand vi i Kystverket ikke kjenner oss igjen i. Det etterlyses varlingssystemer og beredskap i forhold til Goliat utbygningen og i forhold til skipstrafikken. For akutt forurensning er ansvar og rolledeling regulert gjennom forurensningsloven, og den primære beredskaps- og aksjonsplikt ligger hos alle som driver en virksomhet som kan forurense. For Goliat er dette den ansvarlige operatøren oljeselskapet ENI. Kystverket ivaretar statens beredskapsansvar, som skal dekke større forurensningstilfeller som ikke er dekket av den kommunale eller private beredskapen. Dette gjelder blant annet for skipstrafikken. Kystverket er også ansvarlige for en nasjonal samordning og er gitt mulighet til å overta ansvaret for å bekjempe de store forurensningstilfellene ved at alle nødvendige ressurser kan settes inn.
Kystverket er videre gitt i oppdrag å drive overvåkning av all sivil skipstrafikk i norske farvann. På grunn av lasten hadde Statens strålevern mottatt varsel om transporten med MS Puma og varslet Kystverket iht. avtale. Derfor hadde trafikksentralen i Vardø kontinuerlig overvåkning av fartøyet fra det kom inn i Norsk farvann med last på vei til Russland. På returen fra Russland varslet fartøyet selv til trafikksentralen i Vardø, og oppga blant annet at det ikke hadde last om bord.
Når fartøyet meldte at det hadde problemer utenfor Sørøya var det kjent for Kystverket at fartøyet ikke hadde last. Dette fartøyet ble derfor håndtert på samme måte som alle andre lastefartøyer med problemer. Det ble det satt i verk tiltak fra både HRS og Kystverket. HRS sendte R/S Ulabrand mens Kystverket sendte KV Farm, T/B Beta og T/B Ocean Supplier. På grunn av værforholdene godkjente Kystverket i tråd med etablerte prosedyrer at fartøyet skulle gå inn i Dønnesfjorden og finne en sikker ankringsplass slik at situasjonen om bord kunne stabiliseres og fartøyet kunne seile inn til Hammerfest for reparasjon.
Kystverket har ansvaret kystberedskapen og for at nødvendige tiltak blir iverksatt. Dessverre vil det alltid være fare for at uhell kan skje, men i dette tilfellet fungerte beredskapen godt og avverget en forverring av situasjonen.
Det påpekes at ”Denne hendelsen beviser at vi fortsatt ikke har noen varslingssystemer, og at ingenting av beredskapen fungerer.” Dette er en påstand vi i Kystverket ikke kjenner oss igjen i. Det etterlyses varlingssystemer og beredskap i forhold til Goliat utbygningen og i forhold til skipstrafikken. For akutt forurensning er ansvar og rolledeling regulert gjennom forurensningsloven, og den primære beredskaps- og aksjonsplikt ligger hos alle som driver en virksomhet som kan forurense. For Goliat er dette den ansvarlige operatøren oljeselskapet ENI. Kystverket ivaretar statens beredskapsansvar, som skal dekke større forurensningstilfeller som ikke er dekket av den kommunale eller private beredskapen. Dette gjelder blant annet for skipstrafikken. Kystverket er også ansvarlige for en nasjonal samordning og er gitt mulighet til å overta ansvaret for å bekjempe de store forurensningstilfellene ved at alle nødvendige ressurser kan settes inn.
Kystverket er videre gitt i oppdrag å drive overvåkning av all sivil skipstrafikk i norske farvann. På grunn av lasten hadde Statens strålevern mottatt varsel om transporten med MS Puma og varslet Kystverket iht. avtale. Derfor hadde trafikksentralen i Vardø kontinuerlig overvåkning av fartøyet fra det kom inn i Norsk farvann med last på vei til Russland. På returen fra Russland varslet fartøyet selv til trafikksentralen i Vardø, og oppga blant annet at det ikke hadde last om bord.
Når fartøyet meldte at det hadde problemer utenfor Sørøya var det kjent for Kystverket at fartøyet ikke hadde last. Dette fartøyet ble derfor håndtert på samme måte som alle andre lastefartøyer med problemer. Det ble det satt i verk tiltak fra både HRS og Kystverket. HRS sendte R/S Ulabrand mens Kystverket sendte KV Farm, T/B Beta og T/B Ocean Supplier. På grunn av værforholdene godkjente Kystverket i tråd med etablerte prosedyrer at fartøyet skulle gå inn i Dønnesfjorden og finne en sikker ankringsplass slik at situasjonen om bord kunne stabiliseres og fartøyet kunne seile inn til Hammerfest for reparasjon.
Kystverket har ansvaret kystberedskapen og for at nødvendige tiltak blir iverksatt. Dessverre vil det alltid være fare for at uhell kan skje, men i dette tilfellet fungerte beredskapen godt og avverget en forverring av situasjonen.