Pressemelding
Telenor -
25.06.2014
Telenor moderniserer fastnettsvirksomheten
Telenor Norge har valgt Tata Consultancy Services Ltd (TCS) som samarbeidspartner for å modernisere og forenkle sin fastnettsvirksomhet. Målet er å forbedre kundeopplevelsene gjennom redusert kompleksitet og raskere leveranser.
Telenor Norge har satt i gang et langsiktig arbeid for å modernisere og forenkle produkter, prosesser og tilhørende IT-systemer på fastnettsområdet. Den 24. juni signerte Telenor Norge kontrakt med TCS som samarbeidspartner.
- Dette blir et av de største endringsprogram i nyere historie for Telenor Norge. Avtalen med TCS representerer en viktig milepæl for oss. De har kompetansen og metodikken vi trenger for å forenkle arbeidsprosesser, produkter og IT-løsninger på fastnettsområdet. Vår ambisjon er å gi kundene bedre opplevelser, med økt kvalitet og raskere leveranser, og samtidig redusere kostnadene, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Radikal endring
Telekommarkedet i Norge og globalt er inne i en stor omveltning. Teknologien utvikler seg raskere enn noensinne, med ny infrastruktur og nye tjenester. Telenor investerer årlig over 4 milliarder kroner i infrastruktur og tjenester i Norge. Bruksmønstrene endrer seg og vi ser at databruk er sterkt økende og allerede viktigere enn tale for våre kunder. Konkurransen er internasjonal, der globale innholdsleverandører er sterke konkurrenter.
- Et dynamisk marked er på mange måter en drømmesituasjon for et sterkt telekommunikasjonsselskap som Telenor, hvor nye muligheter åpner seg og våre tjenester er etterspurt. Utfordringene må vi like fullt ta på alvor. Kompleksitet i interne prosesser og IT-systemer bremser oss. Samtidig reduseres kundemassen på tradisjonelle fastnettstjenester, mens kostnadene ikke faller i samme takt. Derfor gjennomfører vi nå i samarbeid med TCS en radikal endring av hele vår fastnettsvirksomhet på både tale og bredbånd, sier Svendsen.
- Alltid vært i forkant
Telenor Norge har god kjennskap til TCS, idet selskapet siden sommeren 2010 har vært en av to hovedleverandører av IT-tjenester (applikasjonsforvaltning og systemutvikling) til Telenor Norge.
- Dagens internettbaserte virkelighet er preget av en voldsom endringstakt. Selskaper som evner å omstrukturere og forenkle sine virksomheter vil kunne øke sin konkurranseevne betydelig. Telenor har alltid vært i forkant med å ta i bruk ny teknologi, investere i nye markeder og følge kundenes endrende behov. Vi er veldig fornøyd med å utvide vårt samarbeid med Telenor, og at dette også omfatter bruk av TCS' framtidsrettede plattform HOBS, sier N Chandrasekaran, konsernsjef for TCS.
Telenor Norge og TCS tegnet en intensjonsavtale (MoU) i mars i år, og har brukt tiden siden da til forberedelser og analyse av IT-løsninger, produkter og arbeidsprosesser. Partene er nå klare til å starte detaljering av design og transformasjon av fastnettet. Endringsarbeidet vil etter planen pågå frem til 2018. Kontraktens størrelse og øvrige betingelser vil ikke bli offentliggjort fra noen av partene.
Telenor Norge har satt i gang et langsiktig arbeid for å modernisere og forenkle produkter, prosesser og tilhørende IT-systemer på fastnettsområdet. Den 24. juni signerte Telenor Norge kontrakt med TCS som samarbeidspartner.
- Dette blir et av de største endringsprogram i nyere historie for Telenor Norge. Avtalen med TCS representerer en viktig milepæl for oss. De har kompetansen og metodikken vi trenger for å forenkle arbeidsprosesser, produkter og IT-løsninger på fastnettsområdet. Vår ambisjon er å gi kundene bedre opplevelser, med økt kvalitet og raskere leveranser, og samtidig redusere kostnadene, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Radikal endring
Telekommarkedet i Norge og globalt er inne i en stor omveltning. Teknologien utvikler seg raskere enn noensinne, med ny infrastruktur og nye tjenester. Telenor investerer årlig over 4 milliarder kroner i infrastruktur og tjenester i Norge. Bruksmønstrene endrer seg og vi ser at databruk er sterkt økende og allerede viktigere enn tale for våre kunder. Konkurransen er internasjonal, der globale innholdsleverandører er sterke konkurrenter.
- Et dynamisk marked er på mange måter en drømmesituasjon for et sterkt telekommunikasjonsselskap som Telenor, hvor nye muligheter åpner seg og våre tjenester er etterspurt. Utfordringene må vi like fullt ta på alvor. Kompleksitet i interne prosesser og IT-systemer bremser oss. Samtidig reduseres kundemassen på tradisjonelle fastnettstjenester, mens kostnadene ikke faller i samme takt. Derfor gjennomfører vi nå i samarbeid med TCS en radikal endring av hele vår fastnettsvirksomhet på både tale og bredbånd, sier Svendsen.
- Alltid vært i forkant
Telenor Norge har god kjennskap til TCS, idet selskapet siden sommeren 2010 har vært en av to hovedleverandører av IT-tjenester (applikasjonsforvaltning og systemutvikling) til Telenor Norge.
- Dagens internettbaserte virkelighet er preget av en voldsom endringstakt. Selskaper som evner å omstrukturere og forenkle sine virksomheter vil kunne øke sin konkurranseevne betydelig. Telenor har alltid vært i forkant med å ta i bruk ny teknologi, investere i nye markeder og følge kundenes endrende behov. Vi er veldig fornøyd med å utvide vårt samarbeid med Telenor, og at dette også omfatter bruk av TCS' framtidsrettede plattform HOBS, sier N Chandrasekaran, konsernsjef for TCS.
Telenor Norge og TCS tegnet en intensjonsavtale (MoU) i mars i år, og har brukt tiden siden da til forberedelser og analyse av IT-løsninger, produkter og arbeidsprosesser. Partene er nå klare til å starte detaljering av design og transformasjon av fastnettet. Endringsarbeidet vil etter planen pågå frem til 2018. Kontraktens størrelse og øvrige betingelser vil ikke bli offentliggjort fra noen av partene.