Pressemelding

Telenor - 30.09.2013

Telenor, Schibsted og Singapore Press Holdings inngår samarbeid om satsing på di

Telenor, Schibsted Media Group og Singapore Press Holdings (SPH) etablerer en felles satsing på digitale rubrikkannonser. De nye selskapene skal levere høykvalitets-tjenester til brukere i Asia og Sør-Amerika.

Telenor og Schibsted har etablert SnT Classifieds (SnT C), et selskap som skal satse på det digitale rubrikk-annonsemarkedet i sentrale, utvalgte land i Sør-Amerika og Asia. Samtidig vil Telenor også gå inn som likeverdig partner i 701 Search (701), selskapet Schibsted og SPH fram til nå sammen har utviklet innenfor rubrikk-annonsemarkedet i Sørøst Asia.

Mens Schibsted har omfattende kunnskap og erfaring fra den digitale rubrikkannonse-bransjen, har Telenor betydelig erfaring fra vekstmarkeder og bred kunnskap om mobil Internett-teknologi og bruken av denne. Gjennom sin tilstedeværelse på medie-siden i Singapore og Sørøst Asia, vil SPH bringe stor verdi til partnerskapet gjennom sin innsikt i lokale forhold og ikke minst sitt betydelige nettverk i regionen.

«Vi har stor tro på at vi skal kunne levere våre populære produkter og overføre sterke forretningsmodeller til raskt voksende økonomier i Sør-Amerika og Asia. Dette samarbeidet mellom tre selskap som alle er meget kunnskaps- og kompetanseorienterte, gjør oss enda bedre rustet både finansielt og operasjonelt til å gå for de attraktive nummer 1-posisjonene. Vi kan utrette mer - enda raskere. Sjansene for og lykkes er derfor mye større,» sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted Media Group.

I løpet av de neste seks-sju årene forventes det at nær tre milliarder mennesker kommer til å ha mobilen som sitt viktigste eller eneste medium for å koble seg på Internett. Digitale tjenester og betaling med mobil blir stadig vanligere. Dermed er mobilen i ferd med å bli ledende som instrument for digital distribusjon. Det å ta del i utviklingen av noen av de ledende nettstedene i sine markeder, som rubrikkannonsemarkedet er, vil hjelpe partene å sikre tilstedeværelse på mobiler og nettbrett og i enda større grad ta del av veksten på mobilt Internett.

«Det å kunne levere Internett til alle er svært viktig for Telenor. Rubrikkannonser på mobil er i sterk vekst. Som en av verdens største mobiloperatører med betydelig tilstedeværelse i vekstmarkeder, er det naturlig for Telenor å samarbeide med selskap som Schibsted og SPH slik at vi sammen kan skape en betydelig aktør innen digitale rubrikkannonser. Det samlede nedslagsfeltet til SnT Classifieds og 701 i Asia passer i tillegg godt inn i Telenors asiatiske virksomhet,» sier Rolv-Erik Spilling, konserndirektør og leder for Telenor Digital.

Alan Chan, CEO i SPH, sier: «701 Search har levert gode resultater helt siden starten. Vi er markedsledende i enkelte av våre markeder, og vokser raskt i andre. Gjennom partnerskapet med ytterligere en strategisk investor, og den utfyllende kunnskapen og kompetansen Schibsted, Telenor og SPH bringer til bordet, vil vi kunne jobbe sammen for ytterligere å styrke vår posisjon i Sørøst Asia og andre markeder.»

«Schibsted, SPH og Telenor passer perfekt sammen. Schibsted og SPH er ledende leverandører av en av de mest populære Internett-tjenestene med sine digitale rubrikktjenester, og når ut til rundt 100 millioner mennesker på verdensbasis. Telenor er et av verdens største mobilselskap som allerede leverer kommunikasjons- og Internett-tjenester til 150 millioner kunder i Europa og Asia,» sier Ryssdal, Chan og Spilling.

De nye selskapene vil ha følgende struktur:

SnT C er et nytt selskap etablert av Telenor og Schibsted, der Schibsted og Telenor vil eie 50 % hver. Schibsted bidrar med sine Sør-amerikanske selskap Yapo (Chile) og Bomnegocio (Brasil). Telenor bidrar med sitt bangladeshiske selskap Cellbazaar.

SnT C vil styres gjennom et styre med lik representasjon fra Schibsted og Telenor. Terje Seljeseth, CEO i Schibsted Classified Media, vil være styreformann i det nye selskapet. CEO i selskapet vil være Andries Oudshoorn, i dag CEO i Schibsteds rubrikkannonse-selskap i Brasil; Bomnegocio.com.

701 Search er et allerede etablert selskap mellom Schibsted og SPH. 701 Search eier i dag rubrikkannonse-selskapene Mudah.my (Malaysia), Berniaga.com (Indonesia), Ayosdito.ph (Filippinene) og Chotot.vn (Vietnam). Selskapet ble etablert i 2006 av Schibsted og SPH som likeverdige partnere. I det nye selskapet vil Telenor, Schibsted og SPH eie 33.3% hver i 701.

Telenor betaler om lag 145 millioner euro for sitt 50% eierskap i SnT Classifieds og 33,3% eierskap i 701. Partene er enige om en pro rata finansiering av selskapet inntil det når en positiv kontantstrøm.

Et rubrikkannonse-nettsted er en digital markedsplass som kan deles inn i flere segmenter som biler, eiendom, jobb, reise, varer og tjenester. I de fleste land der det finnes slike nettsteder, er de blant de mest besøkte. Eksempler er Schibsted-nettstedene Finn (Norge), Blocket (Sverige) og Leboncoin (Frankrike).

Transaksjonen forutsetter godkjenning fra relevant myndighet, og forventes å bli sluttført fjerde kvartal i år.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS