Pressemelding
Telenor -
03.07.2013
Telenor velger Accenture for å styrke etablering av globale fellestjenester
Telenor har valgt Accenture (NYSE: ACN) til å styrke arbeidet med å etablere globale fellestjenester for alle selskapene i Telenor-konsernet. Kontrakten med Telenor betyr at Accenture kan tilby relevante tjenester innen områder som regnskap, personaltjenester, IT og transaksjonelt innkjøp.
Målet med avtalen er å støtte Telenor Global Shared Services i å tilby tjenester i verdenstoppen gjennom samarbeid med en sterk og erfaren ekspertgruppe fra Accenture. Den fem-årige kontrakten med Accenture har en verdi på 215 millioner USD og tar sikte på en betydelig styrking av Telenors effektivitet og kvalitet innen de relevante fellestjenestene.
Telenor søker aktivt etter muligheter til å fremme kvalitets- og effektivitetsforbedringer på tvers av konsernets forretningsområder. Global Shared Services er et verktøy for å få dette til, og Telenor har derfor sett behovet for en samarbeidspartner for å bygge og skalere opp førsteklasses støttetjenester i alle geografier og forretningsenheter.
- Dette dreier seg om å møte våre kunders behov. Vi utnytter skala og volum i hele konsernet og sikrer kvalitet og effektivitet gjennom å innføre nye driftsmodeller og partnerskap. For å møte nye forretningsmodeller vil vi etablere nye og innovative måter å drifte på, partnerskap vi kan lære av og bærekraftige kostnadsstrukturer, sier Hilde Tonne, konserndirektør og leder av Telenor Group Industrial Development.
Accenture vil delta i implementeringen av industrialiserte prosesser, verktøy og tilnærmingsmåter som tilfredsstiller Telenors krav, og som leder til kontinuerlige innovasjons- og produktivitetsforbedringer. Selskapet vil også forsterke utviklingen og implementeringen av tjenestestrategier og arbeide for å fjerne komplekse sider av tjenestearkitekturen. Dette vil hjelpe Telenor til å oppnå sitt strategiske mål om å bli bransjeledende innen kundebehandling basert på økt verdiskapning gjennom prosessforbedringer.
- Vårt langvarige forhold til Telenor har vist seg fordelaktig for begge parter, sier Bob Sell, leder av Accenture Communications, Media & Technology. - Vi arbeider daglig med å gi Telenor best mulig støtte og er trygge på at vi kan hjelpe Telenor med å nå sin visjon om å tilby fellestjenester i verdensklasse med standardisert drift og effektivitet i hele konsernet.
- Vi gjennomførte en omfattende utvelgelsesprosess for å vurdere potensielle partnere og jeg er glad for at vi har valgt Accenture for denne ikke-eksklusive avtalen. Konkurransen har vist at de har bred erfaring og kapasitet som vil styrke vår evne til å realisere våre strategiske mål, sier Ingrid Lorange, leder for Telenor Global Shared Services.
Om Accenture
Accenture er et globalt konsulentselskap som leverer tjenester innenfor rådgivning, teknologi og outsourcing. Vi leverer nyskapende løsninger og samarbeider med kundene, slik at de kan realisere sine visjoner og skape verdi for seg selv. Med vår omfattende bransjeekspertise, våre globale ressurser og vår erfaring innenfor konsulentvirksomhet og driftsutsetting kan vi mobilisere de riktige menneskene og den nødvendige kompetansen for å hjelpe våre kunder til å bli virksomheter med høy prestasjonsevne. Med 266.000 ansatte i 54 land hadde Accenture en omsetning på 27,9 milliarder dollar i regnskapsåret som ble avsluttet 31. august 2012. I Norge var omsetningen på 1,63 milliarder kroner i samme periode. Besøk oss på www.accenture.com
Målet med avtalen er å støtte Telenor Global Shared Services i å tilby tjenester i verdenstoppen gjennom samarbeid med en sterk og erfaren ekspertgruppe fra Accenture. Den fem-årige kontrakten med Accenture har en verdi på 215 millioner USD og tar sikte på en betydelig styrking av Telenors effektivitet og kvalitet innen de relevante fellestjenestene.
Telenor søker aktivt etter muligheter til å fremme kvalitets- og effektivitetsforbedringer på tvers av konsernets forretningsområder. Global Shared Services er et verktøy for å få dette til, og Telenor har derfor sett behovet for en samarbeidspartner for å bygge og skalere opp førsteklasses støttetjenester i alle geografier og forretningsenheter.
- Dette dreier seg om å møte våre kunders behov. Vi utnytter skala og volum i hele konsernet og sikrer kvalitet og effektivitet gjennom å innføre nye driftsmodeller og partnerskap. For å møte nye forretningsmodeller vil vi etablere nye og innovative måter å drifte på, partnerskap vi kan lære av og bærekraftige kostnadsstrukturer, sier Hilde Tonne, konserndirektør og leder av Telenor Group Industrial Development.
Accenture vil delta i implementeringen av industrialiserte prosesser, verktøy og tilnærmingsmåter som tilfredsstiller Telenors krav, og som leder til kontinuerlige innovasjons- og produktivitetsforbedringer. Selskapet vil også forsterke utviklingen og implementeringen av tjenestestrategier og arbeide for å fjerne komplekse sider av tjenestearkitekturen. Dette vil hjelpe Telenor til å oppnå sitt strategiske mål om å bli bransjeledende innen kundebehandling basert på økt verdiskapning gjennom prosessforbedringer.
- Vårt langvarige forhold til Telenor har vist seg fordelaktig for begge parter, sier Bob Sell, leder av Accenture Communications, Media & Technology. - Vi arbeider daglig med å gi Telenor best mulig støtte og er trygge på at vi kan hjelpe Telenor med å nå sin visjon om å tilby fellestjenester i verdensklasse med standardisert drift og effektivitet i hele konsernet.
- Vi gjennomførte en omfattende utvelgelsesprosess for å vurdere potensielle partnere og jeg er glad for at vi har valgt Accenture for denne ikke-eksklusive avtalen. Konkurransen har vist at de har bred erfaring og kapasitet som vil styrke vår evne til å realisere våre strategiske mål, sier Ingrid Lorange, leder for Telenor Global Shared Services.
Om Accenture
Accenture er et globalt konsulentselskap som leverer tjenester innenfor rådgivning, teknologi og outsourcing. Vi leverer nyskapende løsninger og samarbeider med kundene, slik at de kan realisere sine visjoner og skape verdi for seg selv. Med vår omfattende bransjeekspertise, våre globale ressurser og vår erfaring innenfor konsulentvirksomhet og driftsutsetting kan vi mobilisere de riktige menneskene og den nødvendige kompetansen for å hjelpe våre kunder til å bli virksomheter med høy prestasjonsevne. Med 266.000 ansatte i 54 land hadde Accenture en omsetning på 27,9 milliarder dollar i regnskapsåret som ble avsluttet 31. august 2012. I Norge var omsetningen på 1,63 milliarder kroner i samme periode. Besøk oss på www.accenture.com