Pressemelding
NAF -
02.10.2014
Tesla kan være skummel på vinterføre
Det krever sin sjåfør å temme Tesla Model S på vinterføre. Bilen har bakhjulsdrift, 421 hester og et voldsomt dreiemoment som smeller til med full kraft bare du er nær gasspedalen. – Mange nye Tesla-eiere skal ut på glatte vinterveier for første gang. De bør absolutt trå forsiktig på gasspedalen til de blir kjent med bilen. På glatt vinterføre anbefaler jeg piggdekk på en Tesla, sier Rune Korsvoll, en av Norges mest erfarne biltestere.
En Tesla har mye kraft. Hvis man er litt for hard på gassen på vinterføre, oppstår det uforvarende hjulspinn og sladder som kan få katastrofale følger på en vanlig landevei. NAF anbefaler Tesla å utstyre bilen med en knapp for vinterkjøring som kutter halvparten av effekten.
- Mange Tesla-eiere har gått fra en tradisjonell bil med langt lavere effekt, forhjulsdrift og lavere vekt. Denne overgangen er stor på utfordrende norsk vinterføre. En egen vinterknapp vil være et godt hjelpemiddel, mener Korsvoll.
Skal man kjøre sikkert med en Tesla på vinteren, er sjåføren helt avhengig av de elektroniske hjelpesystemene. Det finnes en knapp, eller rettere sagt et punkt, på den store berøringsskjermen hvor du kan slå av antispinnsystemet og 30 prosent av effekten i antisladdsystemet.
- Denne knappen må folk ligge unna. Slår man av de elektroniske hjelpesystemene, blir bilen rett og slett farlig på glatte norske vinterveier, advarer Rune Korsvoll.
Salget av Tesla har vært rekordstort. I 2013 ble det registrert nær 2000 Model S i Norge, og hittil i år har rundt 3500 til kjøpt seg en Tesla. Innen utgangen av året ligger det derfor an til at om lag 6000 Tesla Model S kjører på norske veier.
- Vi håper Tesla tar utfordringen og utvikler software som gjør det mulig å halvere effekten til bilen. Det er viktig for trafikksikkerheten. Særlig når stadig flere med ulik kjøreerfaring kjøper bilen, avslutter Rune Korsvoll.
En Tesla har mye kraft. Hvis man er litt for hard på gassen på vinterføre, oppstår det uforvarende hjulspinn og sladder som kan få katastrofale følger på en vanlig landevei. NAF anbefaler Tesla å utstyre bilen med en knapp for vinterkjøring som kutter halvparten av effekten.
- Mange Tesla-eiere har gått fra en tradisjonell bil med langt lavere effekt, forhjulsdrift og lavere vekt. Denne overgangen er stor på utfordrende norsk vinterføre. En egen vinterknapp vil være et godt hjelpemiddel, mener Korsvoll.
Skal man kjøre sikkert med en Tesla på vinteren, er sjåføren helt avhengig av de elektroniske hjelpesystemene. Det finnes en knapp, eller rettere sagt et punkt, på den store berøringsskjermen hvor du kan slå av antispinnsystemet og 30 prosent av effekten i antisladdsystemet.
- Denne knappen må folk ligge unna. Slår man av de elektroniske hjelpesystemene, blir bilen rett og slett farlig på glatte norske vinterveier, advarer Rune Korsvoll.
Salget av Tesla har vært rekordstort. I 2013 ble det registrert nær 2000 Model S i Norge, og hittil i år har rundt 3500 til kjøpt seg en Tesla. Innen utgangen av året ligger det derfor an til at om lag 6000 Tesla Model S kjører på norske veier.
- Vi håper Tesla tar utfordringen og utvikler software som gjør det mulig å halvere effekten til bilen. Det er viktig for trafikksikkerheten. Særlig når stadig flere med ulik kjøreerfaring kjøper bilen, avslutter Rune Korsvoll.