Pressemelding

Geir Magnus Nyborg generalsekretær i Familie & Medier – Kristent medieforum - 12.11.2008

Tiden Tiquer ut for ukeblader

I tiden som kommer vil vi måtte klare oss med færre ukeblader i dette landet. Schibsted Forlag legger ned mote- og skjønnhetsmagasinet Tique ved årsskiftet på grunn av fall i opplaget. Eksperter regner med at bladet vil få følge av flere.

Folk bruker mer tid på digitale medier. De løper ikke til kiosken hver tirsdag morgen som i gamle dager. Den gang var det mange som ventet utålmodig på siste nummer av Allers eller Norsk Ukeblad. Yngre kvinner har ikke de samme preferanser for familieblader. De går etter mote og andre stoffområder. Nå synes dette markedet overmettet.

Ukebladene lever av annonser og opplag. Finanskrisen har ført til et svakere annonsemarked for medier generelt. Der marginene er små, og avhengigheten av annonseinntekten stor, går det fort nedover.

Vi forstår denne utviklingen. Ukebladene arbeider på samme marked som tabloidavisene og som det stadig økende antall tv-kanaler. Det er begrenset hva man kan klare å få med seg i løpet av et døgn og en uke.

Dersom denne utviklingen også peker i retning av mindre fokus på kropp og klær, kan den ha sine positive sider. Det er ikke akkurat de dype verdier som har preget den typen magasiner som nå vakler. Både finanskrise og andre faktorer får folk til å tenke på hva som er bærende i livet. Det er bare godt.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS