Pressemelding
NAF -
01.11.2013
Tillatt med piggdekk, men nye krav til tyngre biler
Fra og med i dag er det tillatt med piggdekk i hele landet. I tillegg trer også det nye kravet om 5 millimeter mønsterdybde for tunge kjøretøy i kraft.
– For personbiler under 3500 tillatt totalvekt kilo anbefaler vi at man ikke går lenger ned enn 4 millimeter på vinterdekk. Med større mønsterdybde minsker du sjansen for vannplaning, og får bedre gripeevne på snø og is, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Til i dag har kravet om 3 millimeter mønsterdybde på et vinterdekk vært påbudt for alle kjøretøyer uansett totalvekt.
I dag trer imidlertid nye regler i kraft for tunge kjøretøy i hele landet. Kjøretøyer med en tillatt totalvekt over 3500 kilo må nå ha dekk med minst 5 millimeter mønsterdybde.
Dette kravet gjelder fram til og med 30. april i Nord-Norge og til og med første mandag etter 2. påskedag i resten av landet. I tillegg blir det påbudt med vinterdekk i perioden 15. november til 31. mars for kjøretøy over 3500 kilo tillatt totalvekt. Dekkene skal ha spesiell merking; M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and Snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake». Gebyret for å kjøre med for lav mønsterdybde er i dag på 750 kr per dekk, og i sommer varslet Statens Vegvesen at et liknende gebyr vil også bli innført for manglende vinterdekk.
- Alle som skifter hjul i disse dager bør måle mønsterdybden på dekkene før de skifter, uansett hvilken vekt bilen har. Når det er gjort er det viktig å skru til hjulboltene med riktig moment, samt etterstramme boltene etter å ha kjørt ca. 30 kilometer, sier Engebretsen.
- Har man trukket til med for lite moment, løsner hjulboltene. Trekker man derimot til for hardt, kan hjulboltene knekke. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, opplyser Jan Ivar Engebretsen.
Forskriften om bruk av kjøretøy sier at «kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende».
Kjøretøyets tillatte totalvekt er ikke det samme som egenvekt. Totalvekt står skrevet i vognkortet.
Bilde: Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF (foto: NAF).
– For personbiler under 3500 tillatt totalvekt kilo anbefaler vi at man ikke går lenger ned enn 4 millimeter på vinterdekk. Med større mønsterdybde minsker du sjansen for vannplaning, og får bedre gripeevne på snø og is, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Til i dag har kravet om 3 millimeter mønsterdybde på et vinterdekk vært påbudt for alle kjøretøyer uansett totalvekt.
I dag trer imidlertid nye regler i kraft for tunge kjøretøy i hele landet. Kjøretøyer med en tillatt totalvekt over 3500 kilo må nå ha dekk med minst 5 millimeter mønsterdybde.
Dette kravet gjelder fram til og med 30. april i Nord-Norge og til og med første mandag etter 2. påskedag i resten av landet. I tillegg blir det påbudt med vinterdekk i perioden 15. november til 31. mars for kjøretøy over 3500 kilo tillatt totalvekt. Dekkene skal ha spesiell merking; M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and Snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake». Gebyret for å kjøre med for lav mønsterdybde er i dag på 750 kr per dekk, og i sommer varslet Statens Vegvesen at et liknende gebyr vil også bli innført for manglende vinterdekk.
- Alle som skifter hjul i disse dager bør måle mønsterdybden på dekkene før de skifter, uansett hvilken vekt bilen har. Når det er gjort er det viktig å skru til hjulboltene med riktig moment, samt etterstramme boltene etter å ha kjørt ca. 30 kilometer, sier Engebretsen.
- Har man trukket til med for lite moment, løsner hjulboltene. Trekker man derimot til for hardt, kan hjulboltene knekke. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, opplyser Jan Ivar Engebretsen.
Forskriften om bruk av kjøretøy sier at «kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende».
Kjøretøyets tillatte totalvekt er ikke det samme som egenvekt. Totalvekt står skrevet i vognkortet.
Bilde: Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF (foto: NAF).