Pressemelding

Elisabeth Aspaker, Høyres utdanningspolitiske talskvinne - 25.03.2013

Tilpasset undervisning til alle elever

«For oss handler ikke dette om politikk, men om pedagogikk og effektivitet i undervisningen. Den enkelte elev skal ha en undervisning som gir mening». Med disse ordene har Maria Eriksson, inspektør ved Hvalstad skole i Asker kommune, på en meget klok måte oppsummert fordelene med nivådifferensiert undervisning.

Høyre mener kjernen i saken er at skolen må gi alle elever utfordringer tilpasset deres nivå. I stedet for å konsentrere seg om hvordan vi kan få til dette, har Kunnskapsministeren vært mer opptatt av å ri ideologiske kjepphester. Heldigvis har ansvarlige skoleeiere som Oslo kommune og Asker kommune sett mulighetene og fordelene ved å satse mer på differensiert undervisning.

Høyres utgangspunkt er at undervisningen må legges om slik at den bedre treffer alle elever og kan løfte deres læringsutbytte. Derfor vil vi tillate differensiert undervisning når det er pedagogisk begrunnet, men elevene skal ikke deles inn permanent etter faglig nivå. Elevene skal kunne flytte fra en gruppe til en annen når de er klare for det. Erfaringene fra Oslo og Asker er positive. Vi hører også om videregående skoler der elevene presterer bedre med undervisning som er nivåtilpasset.

Problemet frem til nå har vært at skoleeierne ofte har følt seg usikre på hvilket handlingsrom opplæringsloven gir dem. Heldigvis har Utdanningsdirektoratet i et vedtak nylig fjernet all tvil og slått fast at Opplæringsloven gir rom for nivåtilpasset undervisning på visse vilkår. Med dette er saken i ferd med å bli en litt vrien sak for Arbeiderpartiet og SV. Deres prinsipper er ikke i samsvar med faglige råd. Høyre mener det er på tide å gi lærerne som står i klasserommet hver dag, trygghet for at også nivåtilpasset opplæring er en akseptert metode for å øke elevenes utbytte av skolen.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS