Pressemelding
Tilskudd til de samiske varemerkene
Sametinget har gitt 300 000 kroner i tilskudd til videreutvikling av de samiske varemerkene. De samiske varemerkene skal bidra til å styrke tradisjonelle håndverkere og samiske kreative næringers konkurransekraft.
Samerådet skal nå arbeide frem en strategi for en fremtidig nordisk og internasjonal markedsføring. I et nordisk og internasjonalt marked hvor samisk kultur har en stor markedsverdi, og hvor det produseres falske samiske produkter og håndverk skal de samiske varemerkene bidra til å synliggjøre hvilke produkter som er genuine samiskproduserte.
Sametingsråd Berit Marie P. E. Eira er glad for at markedsføringen av de samiske varemerkene nå også skal synliggjøres utenfor Sápmi.
– Sametinget har store forventninger til Samerådets arbeid med å videreutvikle de samiske varemerkene. Det er veldig gledelig at så mange har støttet opp om arbeidet med de samiske varemerkene. Arbeidet med de samiske varemerkene har nylig avsluttet en fase på om lag to år hvor hovedfokuset har vært å lansere og etablere varemerkene i det samiske samfunnet. Siden lanseringen av det revitaliserte Sámi Duodji-merket og det nye Sámi Made-merket har varemerkene nå i overkant av 200 lisensbrukere, sier Eira.
Fram til nå har hovedfokuset vært å etablere bruken av merkene hjemme i Sápmi slik at varemerkene er å finne i Sápmi når markedsføringen utenfor Sápmi går i gang. I prosjektets neste fase er hovedmålet å bygge et veikart og en strategi for hvordan det kan oppnås synlighet for de samiske varemerkene utenfor Sápmi.
– Resultatet av arbeidet vil kunne bli et viktig bidrag i forvaltningen og utviklingen av samiske næringer, avslutter Eira.