Pressemelding
TINE og IKEA har best omdømme
TINE og IKEA er bedriftene som er best likt i Norge. Fretex oppfattes som best på samfunnsansvar og klima, mens Vy faller mest i omdømmeundersøkelsen RepTrak Norge 2020 fra Apeland.
12 bedrifter får en omdømmescore over 80, og har dermed «fremragende omdømme» i den store omdømmemålingen. Etter TINE og IKEA, som får en score på 85,7, følger Hurtigruten (85,6), Finn.no (85,4) og Q-meieriene (84,5).
– De beste har hatt et fremragende omdømme gjennom flere år. De er gode til å lytte og tilpasse seg til samfunnets forventinger, og skaper gode følelser gjennom god kommunikasjon, sier Ole Christian Apeland, adm. direktør i Apeland.
Fretex er miljøvinner
Fretex scorer best av alle på samfunnsansvar, og er den virksomheten som i størst grad oppleves som pådriver for klimavennlige endringer i samfunnet. Fretex har 40 butikker, og er Norges største arbeids- og inkluderingsbedrift.
– Miljø og samfunnsansvar blir en stadig viktigere omdømmedriver. Fretex er et tradisjonsrikt selskap som nå møter trender i tiden. Jeg tror Fretex vil bli enda bedre likt i tiden framover, sier Ole Christian Apeland.
Vy faller mest
Transportkonsernet Vy har det kraftigste omdømmefallet i årets måling. Selskapet falt hele 7 poeng fra fjoråret, til 63,3 poeng. Vy er nå blant selskapene med lavest omdømmescore, sammen med Ryanair (54,4) og Facebook (63,1).
– Vys omdømme svekkes både av sviktende kvalitet i leveransen og lav tillit til ledelsen. Forsinkelser og innstillinger står i kontrast til oppmerksomheten og forventningene som ble skapt rundt navneskiftet, sier Apeland.
Dagligvarer på topp
Fem av ti selskaper som troner øverst på omdømmemålingen er i dagligvarebransjen. Av disse har TINE, Q-meieriene, Kiwi, Coop og Meny et «fremragende omdømme».
– TINE er omdømmevinner for andre år på rad, og har gjort et imponerende godt arbeid de siste årene, men Q-meieriene haler innpå. Kiwi, Coop og Meny kommuniserer konsistent og innfrir sine løfter, sier Ole Christian Apeland.