Pressemelding

Av Jo Inge Hesjevik,leder Finnmark Høye - 30.10.2014

To års fengsel - en rimelig straff?

I en høringsuttalelse om endringer i «Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag» ber Økokrim om at strafferammen løftes fra bøteregistret til å kunne gi en straff på inntil to års fengsel. La det være klart, dette forslaget er ikke for å straffe de som setter andres eller eget liv og helse i fare, dette forslaget fremmer Økokrim fordi «Forslaget om økt strafferamme fra bøter til fengsel må også ses i sammenheng med motorferdselslovens betydning som miljølov» (sitat Økokrim).

La oss begynne med det innlysende: Dette forslaget er helt hull i hodet. Og det som verre er, forslaget kan bli gjennomført om ikke noen sier klart ifra om galskapen. Hull i hodet og galskap kan virke som kraftig språkbruk og skylder en forklaring. Beklageligvis er det vanskelig å finne bedre dekkende beskrivelser. Det å kjøre utenfor løypa skal kunne straffes på samme nivå som alvorlige narkotikaforbrytelser. Tilfellet er at om noen utøver vold i hjemmet må de gå hardt fram for å få to år i fengsel. Hva Økokrim tenker på med dette forslaget synes ikke å være faglig basert da et slikt forslag vil skape unødig frykt mellom politiet og befolkningen.
Urimelige høye strafferammer er minst like skadelig for tillitten i befolkningen som lave strafferammer i saker av alvorlig karakter. Om en skulle åpnet for en strafferamme på to år for førere av motorbåt som kom til å bevege seg for nær oppdrettsanlegg, eller utenfor farleder, ville alle sett galskapen i forslaget.

Om dette ikke er faglig begrunnet - hva blir da Økokrims agenda? Den borgerlige regjeringen har gjort det klart at den ønsker kommuner selv skal få bestemme hvor løyper skal gå. Dette faller ikke i god jord hos alle, og særlig ikke blant de røde anorakkene i Oslo. Disse synes tydeligvis også å finnes i politidirektoratet, for denne høringsuttalelsen synes å inneholde mer politikk enn fag. Her er begrunnelsen for strafferammen «Økokrim antar at en slik forsøksordning som foreslås, vil føre til betydelig økning av snøscooterkjøring i naturen. Dette vil medføre økt belastning i form av støy og slitasje m.m. på natur og fauna samt svekkelse av det tradisjonelle friluftsliv».

Finnmark Høyre har tatt kontakt med Høyre i Troms og Nordland og vil i fellesskap jobbe mot denne straffeskjerpelsen fordi:
- Høringssvaret bryter med vanlige folks rettsoppfattelse. Hvordan tenker man å forklare folk at man skal få opptil to års fengsel for å kjøre utenfor en scooter-løype?
- Om det blir innført hardere straffer for å kjøre ulovlig med scooter så forventes det at det samme blir å skje for å kjøre ulovlig med båt i skjærgårdene rundt om i landet.
- Høyre i Nord-Norge ønsker at mer frihet ikke automatisk skal bety mer straff. Man må ha tillit til at folk vil forholde seg til de lover og regler man setter. Straffen skal alltid stå i henhold til alvorlighetsgraden av lovbruddet.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS