Pressemelding

Erik Joachimsen - 04.01.2016

Tøffere konkurranse om cruisepassasjerene

Cruisekronikk 2016

Antall cruisepassasjerer til Nord-Norge og Svalbard fortsetter å øke, men veksttakten avtar. Cruisebransjen er global, og konkurransen øker ettersom det asiatiske markedet nå kommer for fullt. Det er derfor viktigere enn noen sinne at vår cruiseregion er innovativ og offensiv i forhold til rederiene.
Cruise Nord-Norge & Svalbard
Harriet Willassen, styreleder og Erik Joachimsen, daglig leder
Fra 2010 til 2015 økte antall ankommende cruisepassasjerer til de tolv største cruisehavnene i nord med 43 prosent, samtidig som antall anløp økte med åtte prosent. Dette skyldes at gjennomsnittlig antall passasjerer om bord i skipene øker betydelig. For fem år siden var det i snitt 820 passasjerer per skip, mens det i fjor var 1.100. Ettersom det er bruttotonn for skipene og antall ankommende passasjerer som gir verdiskapning for havn, reiseliv og handelsstand, må man kunne si at dette har vært en meget positiv utvikling.

SNUHAVN
2015 vil bli husket spesielt for det spanske rederiet Pullmanturs gjentatte snuhavnoperasjoner med MV Empress i Lakselv (bildet) og Narvik/Evenes. Skipet brukte Nord-Norge som hjemmehavn i juni måned, og tusenvis av passasjerer ble flydd inn og ut fra Spania til de to nordnorske destinasjonene for å kunne oppleve vår vakre landsdel på et ukes cruise . For at Pullmatur skulle oppfylle reglene vedrørende kabotasje, ble Murmansk anløpt fire ganger i løpet av sommeren.
Alt gikk ikke etter planen i Lakselv, og den mye omtalte flytende gangveien kom ikke på plass. Og på flyplassen på Banak måtte man improvisere ved å leie inn kostbart materiell for å håndtere bagasje inn og ut av Jumbojetene. Dermed ble operasjonen mer kostbar enn forutsatt, og spanjolene har derfor valgt å ikke gjenta snuhavnoperasjonene i 2016.
Det betyr ikke at planene om nye snuhavnoperasjoner i Lakselv er skrinlagt – snarere tvert imot. Forholdene tatt i betraktning må det sies at snuhavnoperasjonene i 2015 var vellykket både i Lakselv og på Evenes. Selve idéen om fly og cruise-kombinasjon er god, noe som gjentatte ganger er dokumentert. Det jobbes for å få finansiert nødvendig infrastruktur ved havn og lufthavn, og det er derfor godt håp at man kan bruke erfaringene fra 2015 for å gjennomføre mer effektive operasjoner i 2017.

SLOW CRUISE
Et annet rederi som bidro til nyskapende aktivitet i 2015 var italienske Costa, som hører innunder den store Carnival-paraplyen. Rederiet sendte et av sine minste skip, Costa neoRomantica med 1.670 passasjerer, på et "slow cruise" som inkluderte Sortland, Leknes, Bodø og Narvik. Hele syv seilinger ble foretatt, og de vel 11.000 ilandstigende passasjene bidro til en omsetning på land for 30 millioner kroner. Cruisestatistikken for 2015 viser en betydelig vekst for disse havnene, der både Bodø, Narvik og Sortland opplevde en eksplosiv vekst. Det er all grunn til å tro at denne formen for lavstress-cruise vil bli gjentatt.
Svalbard ble pålagt forbud både mot både bruk og frakt av tungolje om bord i skip fra 2015, med unntak av Isfjordbassenget. Dette betyr at de fleste, store oversjøiske cruise ikke kunne nå frem til klassikerne, som har vært Magdalenafjorden og Ny-Ålesund. Dette ga en betydelig nedgang i antall anløp til Longyearbyen i fjor, mens passasjertallet faktisk holdt seg på samme nivå.
Reiselivet i Longyearbyen har nå etablert et eget cruisenettverk, der hele bransjen for første gang står samlet. Isfjorden blir tatt i bruk som arena for "slow cruising", der mange opplevelser og aktiviteter kan tilbys innenfor en kort seilingsavstand. Pyramiden og Barentsburg, samt flere isbreer og historiske steder er på opplevelsesmenyen. Det som i utgangspunktet var en trussel mot cruisetrafikken til Svalbard, er nå snudd til en mulighet for lokalt reiseliv.

LITEN NEDGANG I 2016
Cruise Nord-Norge & Svalbard (CNNS) er et regionalt nettverk som representerer 12 havner fra Brønnøysund i sør til Longyearbyen i nord. I tillegg er NordNorsk Reiseliv, NHO Nord-Norge, Scandic-kjeden og Avinor medlemmer i dette samvirket. Nettverket er assosiert medlem i Cruise Norway.
CNNS jobber for å utvikle bedre og flere nyskapende landtilbud til passasjerene, skape interesse for å gjennomføre snuhavnoperasjoner i nord samt å øke kunnskapen om cruisenæringen både blant våre medlemmer og i samfunnet generelt. Nettverket er finansiert av de tre nordnorske fylkeskommunene, Innovasjon Norge og medlemmene.
I følge Innovasjon Norges Turistundersøkelse i 2014 er passasjerenes samlede forbruk på land på over en milliard kroner, etter fratrekk for cruiserederienes egen fortjeneste. I tillegg kommer øvrig kjøp av tjenester, slik at samlet forbruk blir 2,2 milliarder kroner. Nord-Norge og Svalbard har en markedsandel på cirka 16 prosent i Norge, og det betyr i at vårt andel er på cirka 350 millioner kroner.
Med fraværet av snuhavnoperasjoner og sakte-cruise, forventer vi totalt en liten nedgang i cruisetrafikken til Nord-Norge i 2016. Alt tyder på at dette blir kortvarig, for prognosene for 2017 tyder på fortsatt vekst!
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS