55 506 av oppkjøringene er i klasse B som er vanlig personbil.
–Sensorene våre har jobbet både kvelder og lørdager for å få dette til, sier Heidi-Kristin Herbst i Statens vegvesen.
I første halvår i fjor (2021) ble det gjennomført 53 136 oppkjøringer i klasse B.
Trafikksikkerheten viktigst
Mange synes ventetiden for oppkjøring er for lang.
–Selv om vi har kø og stor pågang, kan vi ikke kompromisse på trafikksikkerheten. Det aller viktigste er at de som består oppkjøringen fyller kravene som stilles for å være en trygg sjåfør, sier Herbst.
Nye sensorer
Statens vegvesen har nå ansatt en rekke nye sensorer, og de 30 første starter opp i disse dager.
- Vi har også en del avgang blant sensorene, men vi har flere nye sensorer under utdanning som vil være klare til innsats fra årsskiftet. Disse vil bidra godt til å ta unna pågangen, sier Herbst.
Kandidatene kan selv påvirke ventetiden ved å øve mye og være godt forberedt når de skal kjøre opp.
Høysesong
– Vår og sommer er høysesong for oppkjøring og teoriprøver. Det er flere kandidater i alle klasser, og i tillegg har vi oppkjøringer i motorsykkelklassene kun i sommerhalvåret. Vi ser også en tendens til at flere sekstenåringer heller tar førerkort for lett motorsykkel enn moped, og dette tar mer sensorkapasitet, sier Herbst.
I tillegg til førerkort for personbil og motorsykkel er det viktig å tilby prøver i de tunge klassene, prøver for drosjesjåfører og utrykningsførere.
- Vi må møte næringslivets og samfunnets behov for nye sjåfører i disse kategoriene, sier Herbst.
Flere stryker på teoriprøven
I første halvår 2022 har det blitt gjennomført 65 909 teoriprøver i klasse B over hele landet. Andelen som stryker er på vei opp og er nå på 40 prosent i klasse B mot 35 prosent i 2021.
– Vi anbefaler å ta teorien samtidig som du tar kjøretimer, da får du bedre forståelse av innholdet. Dette øker sannsynligheten for å bestå teoriprøven. Hvis du møter godt forberedt til både oppkjøringen og teoriprøven, så bidrar du til kortere ventetid for alle, sier Herbst.
|