Pressemelding

NAF - 09.06.2022

Triksene som gir varmt elbilbatteri før du hurtiglader

NAF og Motors store sommertest av elbiler viser at forvarming av batteriet også er nyttig sommerstid. - Forvarming av batteriet gir raskere lading, men om funksjonen er skrudd på eller ikke er ikke like enkelt å forstå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Kjølige sommerdager som det var under testen, viser at forvarming også er nyttig sommerstid. Det er ikke bare en funksjon du har nytte av om vinteren. (Foto:NAF/Motor)

NAF og Motor testet nylig rekkevidden og ladehastigheten på 31 av de nyeste elbilene. Av bilene i testen kunne 18 forvarme batteriet før lading.

- Kjølige sommerdager som vi hadde under testen, viser at forvarming også er nyttig sommerstid. Det er ikke bare en funksjon du har nytte av om vinteren, sier Sødal.

Ladetesten viser hvordan bilene lader når driftsbatteriet er varmt. Dette krever som oftest at man kjører bilene i høye hastigheter på motorvei i minst to timer. Snarveien til varmt batteri er om elbilen kan forvarme batteriet før lading.

Varsel om at batteriet er klart

NAF etterlyser bedre informasjon ved bruk av forvarming slik at du kan være sikker på at du bruker funksjonen riktig. Det er stor variasjon i hvordan dette skrus på fra bilmerke til bilmerke. Og det kan være vanskelig å vite om forvarming faktisk er skrudd på og om den fungerer som den skal.

- Som sjåfør bør du få beskjed om at forvarmingen faktisk har startet. Og ikke minst et varsel om at batteriet har blitt varmt innen du kommer til ladestasjonen. Da vil elbileierne få raskere lading på kjølige dager hele året, sier Nils Sødal.

Ikke enkelt å bruke

Bilene fra Mercedes-Benz, BMW, Renault, Nio, Tesla, Kia, MG, Porsche, Polestar og Volvo er merkene i årets test som har forvarmingsfunksjon.

- I de fleste av bilene startes oppvarmingen ved at du ber bilen navigere til en hurtigladestasjon. Men det er ikke nok å navigere til et sted i nærheten ladestasjonen. Du må legge inn den spesifikke ladestasjonen du skal lade på. Her er det fort gjort å gjøre feil. I tillegg gir ikke bilene tilbakemelding om oppvarmingen av batteriet har startet, sier NAF-rådgiveren.

Kun to av bilmerkene gir i dag tilstrekkelig informasjon til brukeren. I Porsches elbiler kan du følge med på batteritemperaturen, mens i Teslas biler får du en melding om at forvarmingen har startet.

Slik forvarmer du før lading

  • BMW – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet
  • Mercedes-Benz – Forvarming via EQ Intellligence
  • Kia – Forvarming via navigasjonssystemet
  • MG – Forvarming via lade-innstillingene i menyen
  • NIO – Manuell start av forvarming i infotainmentssystemet
  • Polestar – Forvarming ved å sette ladestasjonen som destinasjon i Google Maps i bilen.
  • Porsche – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet.
  • Renault – Forvarming via navigasjonssystemet
  • Tesla – Forvarming via navigasjonssystemet. Må sette Supercharger som destinasjon.
  • Volvo – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i Google Maps i bilen.
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS