Pressemelding

Trygg Trafikk - 15.07.2024

Trygg Trafikk advarer: urovekkende ulykkestall for lett MC

Lett motorsykkel har blitt en av de store farene for ungdom i trafikken. Så langt i år har tre ungdommer på 16 og 17 år mistet livet på lett MC. Trygg Trafikk er bekymret.

Antallet hardt skadd og drepte ungdommer på lett MC bekymrer Trygg Trafikk. Foto: Colourbox

– Lett MC er populær blant ungdom. Dessverre ser vi at antallet øker på de som omkommer eller blir hardt skadd på dette kjøretøyet. Foreldre må være klar over farene lett MC innebærer, sier Bård Morten Johansen, fagsjef i Trygg Trafikk. 

Skummel økning i antall ulykker 

Trygg Trafikks tall fra 2000-2023 viser at av de som dør eller blir hardt skadd på lett MC, er hele 63 prosent 16- og 17-åringer. Den urovekkende utviklingen er at antallet øker. De siste 23 årene har det vært en økning på 58 prosent drepte og hardt skadde 16- og 17-åringer på lett MC.  

Menn utgjør, kanskje ikke overraskende, 90 prosent av alle som omkommer på lett MC. 

– Utviklingen er skummel. At tre ungdommer har mistet livet bare i år, er tragisk. Og selv om andelen hardt skadde er langt større enn dødsulykkene, er det viktig å huske at det kan være snakk om skader som unge mennesker må bære hele livet, sier Johansen. 

Ber foreldre tenke seg om 

Johansen mistenker at mange foreldre ikke har tatt inn over seg risikoen forbundet med lett MC. Opplæringen på lett MC er mer omfattende enn på moped, men kjøretøyet krever også en stor grad av selvkontroll. Han håper de tenker nøye gjennom hvilke forutsetninger ungdommen har, før de suser av gårde. 

– Det er feil å tro at dette er en litt avansert moped. Tvert imot vet vi at risikoen er  
fem ganger så høy for å bli hardt skadd som på moped. Lett MC kan kjøres i svært høye hastigheter og kan være krevende å håndtere. Ungdommens glede over fart kombinert med manglende risikoforståelse, kan føre til farlige situasjoner, sier Johansen. 

– Bør ikke utelukke lovendring  

Johansen mener alle tiltak må vurderes for å få bukt med utviklingen. 

– Det er flere mulige virkemidler som bør vurderes. Det kan dreie seg om å se på motoreffekten, innføre prikkbelastning, heve aldergrensen eller regulere på annen måte. Det som er sikkert, er at vi ikke kan sitte stille og se på at ungdom dør i trafikken. Lett MC er overmodent for en eller annen form for regulering og noe må gjøres for å få tallene ned, avslutter han.  

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS