Pressemelding
Rolf-Arne Nicolaisen, leder av Nordkapp Senterparti -
09.04.2013
Uberettiget nedrakking av småsamfunn av NRK, skjerp dokker!
Må si at man blir ikke så lite fortvilt over saksfremstillinga som i går og i dag kommer på diverse NRK kanaler. Her får man uten motforestillninger angrep på angrep på diverse fastlandforbindelser for øysamfunn langs kysten. Nå sist at disse investeringer skulle ha tatt midler fra det som burde ha vært brukt på fylkes- og landsdels –kommunikasjon. Overskrifta i NRK dagsnytt er ”Bedriftene i utkanten blir lidende for kostnaden ved fastlandsforbindelsene” , da må man jo spørre seg er ikke øyer utkantstrøk ? Finnes det alltså ikke øybedrifter i Norges ytredistrikter som har de samme problemer som eksemplet fra Ibestad , som sliter med dårlige ferger og dårlige veier? NRK ta dere et tak å sett dere inn i den virkelige situasjon! Dere kommer på banen 20-30 år for sendt og er nå bare en bakstreversk faktor som vi må slite med i tillegg til politikere som har vært handlingslammet i så altfor mange år.
Største feilen med disse prosjekt er at de kommer for seint – som vi i ytterkanten spøker med (en slags galgen humor) ”ja da får man jo en fin flytte vei” fordi vi ser at det kommer i siste liten og i mange tilfeller for sent. En annen feil med dette er at man tror eller gir inntrykk av at en fastlandsforbindelse vil løse alle problemer – den er bare en av de mange årsaker til at det er vanskelig og bo i det yttterste norge.
Det som er den største enkeltårsak til avfolkinga er sentraliseringen som skjer hele tiden og i sterkere grad etter som utviklinga på kommunikasjonssiden går fremover.
Ta breibånd satsninga som har nå tatt snart 10 år siden den ble vedtatt, enda har ikke yttre strøk av Norge fått en tilgang til dette. Og kanskje skal vi være glad for det – fordi om man ser på resultatet så er jo også det motsatt av det som vi heletiden blir dynga ned av fra enkelte politikere. Resultatet av nettbaserte løsninger er jo mere sentralisering – joda du kan ha arbeidsplassen hvor som helst i landet. Men hva skjer , de arbeidsoppgaver som kunne ha blitt i utkant blir sentralisert fordi at ”kunden kan jo gjøre alt på nett”. Spesiellt irriterende er det at smarte unge kommer på diverse kanaler og forteller hvor fint det er nå , vi kan jobbe fleksibelt , ta jobben med hjem- ta jobben med på toget osv. Da har jeg et spørsmål, hvordan ta med seg sveiseapparat og annet verktøy som tilhører praktiske fag med på toget? Disse veldig positive engasjerte mennesker fremstår som litt latterlig. Som om dem aldri har hatt seg et verdiskapende arbeide og måtte ha blitt både skitten og svett. Det er sånne slitera som har bygget opp dette landet og de andre land på denne kloden. Det er ikke i Oslo verdiskapninga skjer selv om noen fremstiller det slik , men det ser ut til at vi er inne i en trend som skal ha det til at vi skal legges ned. Og nå er tiden inne til å vise hvor kostbare vi er og hvor lite det nytter med disse tiltak som kan bidra til at hele landet blir tatt i bruk. Man skal altså legitimere en ytterligere sentralisering og vil ikke balansere fremlegget. Saken fakta kan ikke bestrides og det gjør ikke jeg heller – fraflyttinga er knapt nok stagnert med gjennomføringen av disse prosjekt som omtales som ”unyttige tyver” av samferdselsmidler. Men ta noen eksempler; på Sør-Arnøya litt sør om Bodø ligg det et ”lite” laksesslakteri som har bare et vogntog ut med laks for dagen og et vogntog inn med emballasje samme dag. Det har tidvis vært problemer med at ferge og fergeleie ikke takler lav vannstand , og man har sett at dette har vært vanskelig å løse – det står på forståelse og økonomi. Skal Sør-Arnøya avfolkes? E ikke dem like mye verd som en bedrift med 25 ansatte på et annet ytterstrøk.
Neste , litt større forhold Hasvik,Breivikbotn og Sørvær på Sørøya i Finnmark , som sender ut fra vinter/vår torskefisket 5-6 vogntog hver dag. Det fergesambandet betjener i tillegg mesteparten av Loppa kommune. Ei ferga blir da fort en flaskehals og har da også vært det av forskjellige grunner. Det største problemet er imidlertid en tunell mellom Øksfjord og Øksfjorbotn , hvor trailere ikke kan møtes hvor det av og til er issvuller som gjør at trailer tar i taket selv om det skulle vært høyde nok. Løsningen er de fleste klar på , det er og gjøre denne tunellen farbar til enhver tid ellers spøker det for fremtiden til 2 kommuner og 5 fiskebruk. Men tar det for lang tid , så får vi kanskje en ny ”flyttetunell.”
Mitt nærmeste eksempel er Nordkapp og FATIMA , det er et år siden snart siden bompengene var betalt på vår undersjøiske tunell. Nå slipper vi ”fergebilletten” men mest av alt fra åpningen av tunellen kan vi konkurere med næringslivet i resten av vest- Finnmark. Vi kan ta på oss service – vedlikeholds avtaler , før kunne vi ikke tillate oss den luksus og det begrenset utviklingen av næringslivet. Fraflytting har det vært selv etter tunnellen ble åpnet , men hvem kan forestille seg utviklingen derom den ikke hadde kommet. Det var i siste liten vil jeg si. Nå har kommunen mistet ligningskontor – og en bank ( som snart kanskje angrer på sin beslutning) nå ser vi et oppsving som skyldes vår nye oljealder vil noe si – men jeg vil påstå at vi var på rett vei før oljen. Nå skyter det bare fart en skikkelig energi innsprøytning, og akkurat det viser at fastlands forbindelser ikke er nok alene. Det må en helhetlig tankegang til og den må settes ut i praksis.
Å bruke forskning på en slik undergravende måte er under beltestedet NRK. Hadde dere, når dere drister dere inn på å fortelle oss feil ved distriktspolitikken, også kunne fremvise til løsninger på hvordan hele landet skal få ta del i veksten. Ta frem gode veiprosjekter som ikke kan vente. Nordkapp samfunnet har en rivende anleggs utvikling forran seg om et drøyt år og den transporten skal inn på E-69 med flere rasutsatt strekninger som fremdeles venter på sikkring. Manglende bredde er også et kjenne tegn på den 10 mil lange veien inn til E-6 i Olderfjord. Men et av de mest tankevekkende kjennetegn er at dette er en reell turist vei. En vei som kan 10 doble årdøgntallet for trafikk på en sommer sesong og som beregnes etter gjennomsnittet og derved skyves ut i tid.
En slik ting burde NRK tatt tak i , hvorfor skal samferdsel og infrastruktur komme i etterkant av slik utbygginger- Hammerfest er et glimrende eksempel – lenge etter Melkøya utbyggningen kommer man i gang med bru og tunell utbedringer – noe som for deres del aldri blir for sent med tanke på Polarbase og deres virksomhet. Men i fornuftens navn burde staten vår tatt tak den dagen Snøvit var et faktum.
NRK dere har et nett utover det ganske land og besitter stor kunnskap om vårt sammensatte land, vær så snill å bruk denne kunnskap til å få frem saker som kan medføre noe positivt.
Må innrømme at jeg er en tanke opptrekt når dette skrives og det er mange flere enn NRK som skulle vært skyteskive, men dokker tåle dette i et lite øyeblikk av et nyhetsår.
Små irritert hilsen fra en øyboer i distrikts Norge.
Rolf-Arne Nicolaisen
Leder av Nordkapp Senterparti
Største feilen med disse prosjekt er at de kommer for seint – som vi i ytterkanten spøker med (en slags galgen humor) ”ja da får man jo en fin flytte vei” fordi vi ser at det kommer i siste liten og i mange tilfeller for sent. En annen feil med dette er at man tror eller gir inntrykk av at en fastlandsforbindelse vil løse alle problemer – den er bare en av de mange årsaker til at det er vanskelig og bo i det yttterste norge.
Det som er den største enkeltårsak til avfolkinga er sentraliseringen som skjer hele tiden og i sterkere grad etter som utviklinga på kommunikasjonssiden går fremover.
Ta breibånd satsninga som har nå tatt snart 10 år siden den ble vedtatt, enda har ikke yttre strøk av Norge fått en tilgang til dette. Og kanskje skal vi være glad for det – fordi om man ser på resultatet så er jo også det motsatt av det som vi heletiden blir dynga ned av fra enkelte politikere. Resultatet av nettbaserte løsninger er jo mere sentralisering – joda du kan ha arbeidsplassen hvor som helst i landet. Men hva skjer , de arbeidsoppgaver som kunne ha blitt i utkant blir sentralisert fordi at ”kunden kan jo gjøre alt på nett”. Spesiellt irriterende er det at smarte unge kommer på diverse kanaler og forteller hvor fint det er nå , vi kan jobbe fleksibelt , ta jobben med hjem- ta jobben med på toget osv. Da har jeg et spørsmål, hvordan ta med seg sveiseapparat og annet verktøy som tilhører praktiske fag med på toget? Disse veldig positive engasjerte mennesker fremstår som litt latterlig. Som om dem aldri har hatt seg et verdiskapende arbeide og måtte ha blitt både skitten og svett. Det er sånne slitera som har bygget opp dette landet og de andre land på denne kloden. Det er ikke i Oslo verdiskapninga skjer selv om noen fremstiller det slik , men det ser ut til at vi er inne i en trend som skal ha det til at vi skal legges ned. Og nå er tiden inne til å vise hvor kostbare vi er og hvor lite det nytter med disse tiltak som kan bidra til at hele landet blir tatt i bruk. Man skal altså legitimere en ytterligere sentralisering og vil ikke balansere fremlegget. Saken fakta kan ikke bestrides og det gjør ikke jeg heller – fraflyttinga er knapt nok stagnert med gjennomføringen av disse prosjekt som omtales som ”unyttige tyver” av samferdselsmidler. Men ta noen eksempler; på Sør-Arnøya litt sør om Bodø ligg det et ”lite” laksesslakteri som har bare et vogntog ut med laks for dagen og et vogntog inn med emballasje samme dag. Det har tidvis vært problemer med at ferge og fergeleie ikke takler lav vannstand , og man har sett at dette har vært vanskelig å løse – det står på forståelse og økonomi. Skal Sør-Arnøya avfolkes? E ikke dem like mye verd som en bedrift med 25 ansatte på et annet ytterstrøk.
Neste , litt større forhold Hasvik,Breivikbotn og Sørvær på Sørøya i Finnmark , som sender ut fra vinter/vår torskefisket 5-6 vogntog hver dag. Det fergesambandet betjener i tillegg mesteparten av Loppa kommune. Ei ferga blir da fort en flaskehals og har da også vært det av forskjellige grunner. Det største problemet er imidlertid en tunell mellom Øksfjord og Øksfjorbotn , hvor trailere ikke kan møtes hvor det av og til er issvuller som gjør at trailer tar i taket selv om det skulle vært høyde nok. Løsningen er de fleste klar på , det er og gjøre denne tunellen farbar til enhver tid ellers spøker det for fremtiden til 2 kommuner og 5 fiskebruk. Men tar det for lang tid , så får vi kanskje en ny ”flyttetunell.”
Mitt nærmeste eksempel er Nordkapp og FATIMA , det er et år siden snart siden bompengene var betalt på vår undersjøiske tunell. Nå slipper vi ”fergebilletten” men mest av alt fra åpningen av tunellen kan vi konkurere med næringslivet i resten av vest- Finnmark. Vi kan ta på oss service – vedlikeholds avtaler , før kunne vi ikke tillate oss den luksus og det begrenset utviklingen av næringslivet. Fraflytting har det vært selv etter tunnellen ble åpnet , men hvem kan forestille seg utviklingen derom den ikke hadde kommet. Det var i siste liten vil jeg si. Nå har kommunen mistet ligningskontor – og en bank ( som snart kanskje angrer på sin beslutning) nå ser vi et oppsving som skyldes vår nye oljealder vil noe si – men jeg vil påstå at vi var på rett vei før oljen. Nå skyter det bare fart en skikkelig energi innsprøytning, og akkurat det viser at fastlands forbindelser ikke er nok alene. Det må en helhetlig tankegang til og den må settes ut i praksis.
Å bruke forskning på en slik undergravende måte er under beltestedet NRK. Hadde dere, når dere drister dere inn på å fortelle oss feil ved distriktspolitikken, også kunne fremvise til løsninger på hvordan hele landet skal få ta del i veksten. Ta frem gode veiprosjekter som ikke kan vente. Nordkapp samfunnet har en rivende anleggs utvikling forran seg om et drøyt år og den transporten skal inn på E-69 med flere rasutsatt strekninger som fremdeles venter på sikkring. Manglende bredde er også et kjenne tegn på den 10 mil lange veien inn til E-6 i Olderfjord. Men et av de mest tankevekkende kjennetegn er at dette er en reell turist vei. En vei som kan 10 doble årdøgntallet for trafikk på en sommer sesong og som beregnes etter gjennomsnittet og derved skyves ut i tid.
En slik ting burde NRK tatt tak i , hvorfor skal samferdsel og infrastruktur komme i etterkant av slik utbygginger- Hammerfest er et glimrende eksempel – lenge etter Melkøya utbyggningen kommer man i gang med bru og tunell utbedringer – noe som for deres del aldri blir for sent med tanke på Polarbase og deres virksomhet. Men i fornuftens navn burde staten vår tatt tak den dagen Snøvit var et faktum.
NRK dere har et nett utover det ganske land og besitter stor kunnskap om vårt sammensatte land, vær så snill å bruk denne kunnskap til å få frem saker som kan medføre noe positivt.
Må innrømme at jeg er en tanke opptrekt når dette skrives og det er mange flere enn NRK som skulle vært skyteskive, men dokker tåle dette i et lite øyeblikk av et nyhetsår.
Små irritert hilsen fra en øyboer i distrikts Norge.
Rolf-Arne Nicolaisen
Leder av Nordkapp Senterparti