I oktober fokuserer både myndigheter og organisasjoner på hva vi kan gjøre for å bli bedre og mer bevisste på digital sikkerhet.
– Mange vet heldigvis etter hvert at lenker må vurderes kritisk, og at det er viktig å være kritisk også til e-poster som ser ut til å komme fra et kjent selskap eller en person man kjenner. Etter hvert som vi blir flinkere til å gjenkjenne svindelforsøk, blir de kriminelle mer kreative og utnytter atferden vår på nye måter, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa i IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4.
Svar på e-post til ulike tider
En form for nettsvindel som har økt den siste tiden, går ut på at svindlere prøver å få tilgang til din e-post eller sosiale medier-kontoer, for å forsøke å svindle vennene eller kollegaene dine.
– Jo mer forutsigbare ofrene er, desto enklere blir jobben for svindlerne. Hvis de ser at du svarer på e-poster og meldinger til faste tider og på faste måter, er det enklere for dem å utgi seg for å være deg for å forsøke å svindle andre. Jeg vil derfor råde folk til å være mindre forutsigbar i handlemåten, og for eksempel svare på e-post til ulike tider, sier Wieringa.
Utnytt gruppepress
Gruppepress oppfattes ofte som negativt, men kan være positivt hvis det kan bidra til å forsterke riktig og viktig atferd. Hvis alle på arbeidsplassen din begynner å sette datamaskinen i dvale når de går bort fra den, vil plutselig også nyansatte gjøre det, uavhengig av om de helt forstår hvorfor.
– Vi mennesker har en tendens til å være late og vi liker ikke sikkerhetstiltak som oppfattes som en hindring. Derfor er det lurt å tenke gjennom hva som hindrer deg eller kollegaene dine fra å praktisere god sikkerhet digitalt. Bli enige om å innføre tiltak sammen, og utnytt effekten gruppepress kan ha for å få alle til å følge tiltakene, råder sikkerhetseksperten i KnowBe4.
Krev å få se ID- eller nøkkel-kort
En annen egenskap kriminelle forsøker å utnytte, er folks naturlige tendens til å være høflig og hjelpsom.
– Mange jobber i kontorbygg der flere ulike virksomheter holder til. Hvis noen kommer bak deg med en kaffekopp i hver hånd når du skal låse deg inn i kontorbygget, vil du sannsynligvis være høflig å la personen få bli med inn, sier Wieringa.
– For å være sikker på at uvedkommende ikke kommer seg inn i bygget, bør du be om å få se ID- eller nøkkel-kort før du slipper noen inn. Hvis personen ikke kan vise frem det, bør du ikke la vedkommende bli med deg inn, selv om det kan oppleves som uhøflig og lite hjelpsomt, forklarer han.
Hvis uvedkommende kommer seg inn på kontoret, kan de enklere få tilgang til digitalt utstyr.
|