Pressemelding
Telenor -
29.11.2012
Uninor går i balanse for første gang i en av de indiske sirklene
Den indiske telekomsirkelen Uttar Pradesh Øst ble den første av sirklene der Uninor har nådd målet om å gå i økonomisk balanse. Det innebærer at selskapets virksomhet i UP Øst nå er lønnsom og at inntektene overstiger driftskostnadene (EBITDA break-even). Dette er det raskeste noen mobiloperatør har klart å gå i balanse i noen av de indiske sirklene.
- Dette er den siste av flere store bragder i India og naturligvis blant de viktigste av dem alle. Jeg sender mine gratulasjoner til de millioner av kunder i India som har valgt Uninor. Jeg er glad for å kunne feire den første sirkelen i India som har nådd økonomisk balanse - en milepæl som starter nedtellingen mot et lønnsomt Uninor, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.
I de seks sirklene der nye frekvenser er sikret, har Uninor mer enn 30 millioner kunder. På det tidspunktet balanse ble oppnådd, hadde Uninor mer enn 7,2 millioner kunder i UP Øst. Uninor har en kostnad på 18 paisa per minutt, som er det laveste nivået av alle operatørene i sirkelen. Frekvens-utnyttelsen er 40 prosent høyere enn alle andre.
- Det som gjør dette så fantastisk er at vi nå er lønnsomme samtidig som vi tilbyr høyst konkurransedyktige priser og at vi har klart å opprettholde fokus på markedet samtidig som vi har drevet under ekstremt krevende regulatoriske forhold det siste året. Dette skjer takket være den innsatsen både kunder, ansatte og partnere gjør hver eneste dag, sier konserndirektør Sigve Brekke, som er leder for Uninor og Telenor Asia.
Telenor har sikret seg 5 MHz frekvenser i UP Øst, UP Vest, Bihar, Andhra Pradesh, Gujarat og Maharashtra i den nylig avsluttede auksjonen. Dette gjør at Uninor kan fortsette virksomheten i det nye selskapet i 20 år fremover. Til sammen dekker disse seks sirklene halve Indias befolkning, og med en så lav penetrasjon som 40 prosent representerer disse sirklene markeder der det forventes sterk framtidig vekst. Det er 95 mellomstore byer i disse seks sirklene, som har vokst med gjennomsnittlig 37 prosent det siste tiåret. Fem av disse byene har hatt tresifret vekst.
Telenor forventer at de øvrige sirklene vil nå økonomisk balanse i løpet av de neste månedene.
- Dette er den siste av flere store bragder i India og naturligvis blant de viktigste av dem alle. Jeg sender mine gratulasjoner til de millioner av kunder i India som har valgt Uninor. Jeg er glad for å kunne feire den første sirkelen i India som har nådd økonomisk balanse - en milepæl som starter nedtellingen mot et lønnsomt Uninor, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.
I de seks sirklene der nye frekvenser er sikret, har Uninor mer enn 30 millioner kunder. På det tidspunktet balanse ble oppnådd, hadde Uninor mer enn 7,2 millioner kunder i UP Øst. Uninor har en kostnad på 18 paisa per minutt, som er det laveste nivået av alle operatørene i sirkelen. Frekvens-utnyttelsen er 40 prosent høyere enn alle andre.
- Det som gjør dette så fantastisk er at vi nå er lønnsomme samtidig som vi tilbyr høyst konkurransedyktige priser og at vi har klart å opprettholde fokus på markedet samtidig som vi har drevet under ekstremt krevende regulatoriske forhold det siste året. Dette skjer takket være den innsatsen både kunder, ansatte og partnere gjør hver eneste dag, sier konserndirektør Sigve Brekke, som er leder for Uninor og Telenor Asia.
Telenor har sikret seg 5 MHz frekvenser i UP Øst, UP Vest, Bihar, Andhra Pradesh, Gujarat og Maharashtra i den nylig avsluttede auksjonen. Dette gjør at Uninor kan fortsette virksomheten i det nye selskapet i 20 år fremover. Til sammen dekker disse seks sirklene halve Indias befolkning, og med en så lav penetrasjon som 40 prosent representerer disse sirklene markeder der det forventes sterk framtidig vekst. Det er 95 mellomstore byer i disse seks sirklene, som har vokst med gjennomsnittlig 37 prosent det siste tiåret. Fem av disse byene har hatt tresifret vekst.
Telenor forventer at de øvrige sirklene vil nå økonomisk balanse i løpet av de neste månedene.