Pressemelding

Fiskarlaget Nord - 26.09.2012

Utdeling av etableringskvoter er ingen god idé


Regjeringen ”eksproprierer” en del av rederienes kvotegrunnlag uten å betale for seg, og deler dette ut til fåtall ungdommer mens de fleste interessenter står tomhendt tilbake.
Styret i Fiskarlaget Nord ønsker å gi uttrykk for at dette tiltaket ikke noe godt tiltak.i

De siste to fiskeristatsråder har høstet en viss applaus over tiltaket med tildeling av deltageradganger og kvotegrunnlag til noen få ungdommer.
Blant menigmann langs kysten synes kanskje noen at tiltaket er besnærende positivt; å legge til rette for at ungdom skal kunne etablere seg med kostbare fartøy og kvoter kan man vel ikke være imot?

Fiskarlaget Nord ønsker imidlertid å påpeke at tildeling av etableringskvoter til ungdom ikke er noen god metode for å stimulere til ungdommens etablering med fartøy og kvoter i adgangsbegrensede fiskeri.
Å basere et stimuleringstiltak på utlysing av et 10-talls kvoter til et betydelig større antall kvalifiserte interessenter, er en form for lotteri med liten etableringseffekt, og med noen få vinnere som jubler, mens den store mengden søkere får avslag, og med rette føler seg urettferdig behandlet.

De første årene etter adgangsbegrensningen i kystflåtens fiske etter torsk var det krav til årlig fangstaktivitet for å opprettholde sin rett til å fiske torsk i lukket gruppe (gruppe 1). Selv om aktivitetskravet var satt lavt (fangst varierende mellom 10 og 15% av kvoten), var det mange som falt ut av lukket gruppe.
Inndratt kvotegrunnlag ble stort sett i sin helhet fordelt på gjenværende fartøy i lukket gruppe. Noen år ble imidlertid deler av inndratt kvantum delt ut som etableringskvoter til et fåtall ungdommer, mens de aller fleste søkere også den gang måtte åpne pengeboka og ta opp lån for å etablere seg.
Nesten alle de tildelte kvoterettighetene ble solgt etter få år.

I 2008 la en arbeidsgruppe (oppnevnt av Fiskeri- og kystdepartementet (Fkd)) frem en innstilling med tiltak for å styrke ungdommens mulighet for etablering med fartøy og kvotegrunnlag.
Arbeidsgruppen uttrykte usikkerhet om behovet for noen spesiell stimuleringsordning for ungdoms etablering som fartøyeiere. Et flertall i arbeidsgruppen mente at dersom det skulle settes inn stimuleringstiltak så ville en ordning med økonomisk tilskudd til anskaffelse avfartøy og kvotegrunnlag i det ordinære marked, være det beste alternativ.
Fkd fulgte i stor grad opp arbeidsgruppens usikkerhet i et senere høringsnotat i samme sak. Fkd valgte imidlertid, i høringsnotatets anbefaling, å følge både arbeidsgruppens flertall og mindretall, og foreslo både økonomisk tilskudd (stipendordning) og etableringskvoter. Ordning med etableringsstipend er ikke iverksatt. Ordningen med etableringskvoter har vært virksom i to omganger, og noen kvoter er utdelt.

Den politiske ledelse i Fkd tar i denne saken et politisk og populistisk valg fremfor å følge faktagrunnlag og råd basert på disse.
Selv om deltagerrettigheter og kvotegrunnlag i utgangspunktet ble tildelt gratis til fiskerne har etter hvert størstedelen av kvotegrunnlaget byttet ”eiere”. De som i dag må gi fra seg kvotegrunnlag til etableringskvoter har betalt markedspris for sine kvoterettigheter, og staten ved Fkd foretar langt på vei en form for ekspropriasjon uten å betale for seg.
Arbeidsgruppens flertall mente det var uheldig å dele ut kvotegrunnlag som ble tatt fra fiskere som hadde bidratt økonomisk til både kjøp av egne kvoterettigheter og til strukturering av kystfiskeflåten. Flertallet mente også at tildeling av kvoter til et fåtall ungdommer både var urettferdig, og ville ha liten etableringseffekt.
Fiskarlaget Nord minner om at alle regjeringer de siste 20 år har akseptert at fangstkapasiteten i fiskeflåten er for høy, og at flåten er betydelig inneffektiv fordi kvotegrunnlaget er fordelt på for mange enheter. Gjennom en lang periode, og bruk av betydelige økonomiske virkemidler, i form av egen strukturavgift, har fiskerne og myndighetene, i et spleiselag, klart å få redusert antall fartøy betydelig. Mange fartøy nærmer seg et kvotegrunnlag som muliggjør fornying, regulert og akseptabel arbeidstid, og bra lønnsevne.
At Fiskeri- og kystminiseren forsøker å score politiske poeng på å benytte fiskernes struktureringsbidrag/kondemneringsbidrag på en urettferdig og lite effektiv ordning med etableringskvote for noen få utvalgte ungdom, er uakseptabelt for Fiskarlaget Nord.
kke gunstig for markedenes betalingsvilje.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS