Pressemelding
Uttalelse om drivstoffpriser
Votering Uttalelse utenom første setning siste avsnitt – enstemmmig vedtatt Første setning siste avsnitt – fikk 10 stemmer, falt (H, NKF, FRP, V, Sp, INP, Krf)
Fylkestings vedtak
Dagens høye priser på bensin og diesel rammer hardt i de områder hvor kollektivtilbudet er begrenset. Mange steder i Finnmark er det umulig eller svært vanskelig å benytte seg av rute- og kollektivtransport, grunnet lange avstander og spredt befolkning. Dette gjelder både buss- og hurtigbåttilbudet.
Mange barnefamilier sliter med stadig økende levekostnader i form av renteøkning på lån og generell prisstigning på matvarer og tjenester. Dette merkes godt på familieøkonomien. For mange barnefamilier er ikke innkjøp av ny eller brukt elbil et alternativ. Avstandene mellom steder og mellom ladestasjoner gjør at man må ha en elbil med god rekkevidde, noe som gjør en slik bil dyr i innkjøp.
Stadig økende strømpriser, renter og bensin- og dieselpriser gjør at mange ser seg nødt til å prioritere sine daglige utgifter og gjøremål. Barns engasjement i fritidsaktiviteter er også skadelidende på grunn av økte transportkostnader.
Kommunene merker godt de økte bensin- og dieselprisene. Mange kommuner sitter med store bilparker med bensin- og dieselbiler. Det er kostbart å gå til anskaffelse av nye elbiler når bilparken skal fornyes. Både innkjøp av elbiler og etablering av godkjente elbilladere er kostbart for kommunene som gjerne må ha flere ladestasjoner for egne biler.
De økte drivstoffprisene vises spesielt godt på brøytekostnadene og brøytekontraktene. Maskiner og lastebiler som benyttes i snørydding er kostnadsdrivende og har et stort drivstofforbruk. Statistikk fra SSB viser at prisene for vintervedlikehold har steget med 18,8 % fra 3 kvartal i 2021 til 3 kvartal i 2023. Dette er kostander som skyves over på innbyggerne i kommunene. Denne prisjusteringen tar ikke høyde for de økte drivstoffprisene.
Dette medfører at mange kontraktører sliter med å få lønnsomhet i kontraktene som ofte er inngått for en periode på minimum 5 år og hvor prisen kun indeksreguleres.
Denne prisøkningen på drivstoff vil også gi seg utslag i rutetilbudet både på buss og hurtigbåter. Det blir dyrere for fylkeskommunen å drifte rutetilbudene og en får mindre ut av vedtatte budsjett.
Det bør også vurderes en differensiert drivstoffavgift, og dette bør sees opp mot mangel på alternative transportmuligheter, og områder bør kompenseres med lavere drivstoffavgift der offentlig transport ikke er et reelt alternativ