Pressemelding
Fylkesordfører Helga Pedersen -
25.04.2005
Vår fiskeripolitikk: Det handler om å se råstoff, produksjon og marked i sammenh
Kronikk
Fra: Fylkesordfører Helga Pedersen
Vår fiskeripolitikk: Det handler om å se råstoff, produksjon og marked i sammenheng
Hvordan kan vi bedre lønnsomheten og øke den totale verdiskapingen i fiskeri- og havbruksnæringen i Finnmark? Dette er utgangspunktet for utarbeidelsen av en ny fiskeripolitikk for Finnmark, og de strategier som iverksettes som følge av prosjektet ”Fiskeripolitikk med Finnmarksvri” og fylkestingets vedtak om å gå inn på eiersida i et nytt trålerselskap i fylket.
For å bedre lønnsomheten og øke verdiskapingen i fiskeri- og havbruksnæringen i Finnmark er det nødvendig å gjennomføre en politikk som legger til rette for en best mulig utnyttelse av de naturlige fortrinnene som næringsaktørene i fylket har. Finnmark fylkeskommune anser en slik politikk som det aller viktigste verktøyet i arbeidet med å sikre grunnlaget for bosetting og sysselsetting i Kyst-Finnmark.
I forbindelse med drøftinger av de ulike forslag til politiske strategier og forvaltningsmodeller har Finnmark fylkeskommune tatt utgangspunkt i verdikjeden for fiskeri- og havbruksnæringen; råstoff (sjø) – produksjon/ foredling (land) – marked (kunde).
Norske myndigheter har i liten grad kontroll og medbestemmelse over de rammebetingelser som gjelder i markedet. Finnmark fylkeskommune har derfor funnet det naturlig at man i det politiske arbeidet tar utgangspunkt i råstoffleddet siden markedsleddet ligger ”utenfor rekkevidde”. Valg av reguleringer i råstoffleddet må imidlertid ta utgangspunkt i markedsvurderinger.
Gjennom å sikre fiskeindustrien tilgang på ferskt råstoff vil man bidra til å øke den nasjonale verdiskapingen i fiskeri- og havbruksnæringen totalt sett. Dette vil også være en viktig strategi i forhold til å omstille seg bort fra dagens reguleringer som åpner for konkurranse fra lavkostland (frossent råstoff er en internasjonal handelsvare). Ved å utnytte fersk kvalitet som fortrinn vil også de mindre bedriftene og fiskerisamfunnene kunne utnytte mulighetene i ferskproduktmarkedet. Ferske produkter er sterkt etterspurt, og kundene er villig til å betale en høy pris for produkter av god kvalitet. En økt tilgang på råstoff av høy kvalitet sikrer også grunnlaget for et fremtidsrettet arbeid med utvikling av biprodukter og andre utviklingsorienterte sjømatprodukter.
Tilgang til høykvalitets fiskeråstoff vil være grunnlaget for utvikling av en landbasert industri som kan bidra til stabilitet i samfunn som de siste årene har vært preget av stillstand eller usikkerhet. En løsning som innebærer et nært og tett samarbeid mellom fangstdelen og den landbaserte delen er en viktig nøkkel for å skape grunnlaget for lønnsom drift med bakgrunn i en betjening av markedet i 365 dager i året, noe som vil være nødvendig for å skape stabile arbeidsplasser.
Finnmark fylkeskommune har vært en svært sentral aktør i debatten om regionale kvoter. Vi har dessuten fokusert på leveringsforpliktelsene til Finnmark, og påvist smutthull i regelverket og manglende oppfølging fra fiskerimyndighetenes side.
Det har lenge vært kjent at Westfish og Nordic Sea Holding har vært til salgs. For Finnmark fylkeskommune har det i denne prosessen vært viktig å ha tett kontakt med de berørte kommunene Vardø, Båtsfjord, Gamvik og Lebesby. Vi har gjennom lengre tid vært kjent med at Norway Seafood var en potensiell og sannsynlig kjøper av de to selskapene, og har derfor valgt å ha en aktiv dialog med konsernet for å sikre at samfunnsmessige hensyn skulle ivaretas ved et eventuelt salg.
I forrige uke vedtok altså fylkestinget at Finnmark fylkeskommune skal gå inn på eiersiden sammen med Aker Seafood for å drifte trålerflåten som til nå har vært eid av Westfish Aarsæther og Nordic Sea Holding. Hovedinnretningen for samarbeidet skal være den såkalte ”Hammerfest-modellen”. Denne modellen har i all hovedsak vist seg å balansere de forretningsmessige og de samfunnsmessige interessene, og har sikret råstofftilførsel og industriell bearbeiding på land.
Det er en forutsetning at Finnmark fylkeskommune og kommunene har vetorett med hensyn til salg av kvoter ut av fylket, og at leveranser av råstoff skal skje til industrianlegg i Finnmark.
En samarbeidsmodell som skissert ovenfor vil kunne gi en samfunnsmessig medvirkning som sikrer råstofftilførsel fra en stor del av Finnmarks trålerflåte. Dette vil igjen gi grunnlag for å sikre en stabil virksomhet og vil også kunne gi grunnlag for reetablering av virksomhet på anlegg hvor det i dag er stillstand; i Mehamn og Vardø.
En deltakelse fra Finnmark fylkeskommune og kommunene vil gi den nødvendige samfunnsmessige innflytelse og vil også bidra kapitalmessig til å sikre et langt mer stabilt grunnlag enn i dag for fiskeindustrivirksomheten i de berørte kommunene Vardø, Båtsfjord, Lebesby og Gamvik. Gjennom dette vil Finnmark fylkeskommune bidra til å øke den totale verdiskapingen i fiskeri- og havbruksnæringen i Finnmark, noe som ligger som en vedtatt målsetting for fylkeskommunens fiskeripolitikk..
Vadsø, 24. april 2005
Fra: Fylkesordfører Helga Pedersen
Vår fiskeripolitikk: Det handler om å se råstoff, produksjon og marked i sammenheng
Hvordan kan vi bedre lønnsomheten og øke den totale verdiskapingen i fiskeri- og havbruksnæringen i Finnmark? Dette er utgangspunktet for utarbeidelsen av en ny fiskeripolitikk for Finnmark, og de strategier som iverksettes som følge av prosjektet ”Fiskeripolitikk med Finnmarksvri” og fylkestingets vedtak om å gå inn på eiersida i et nytt trålerselskap i fylket.
For å bedre lønnsomheten og øke verdiskapingen i fiskeri- og havbruksnæringen i Finnmark er det nødvendig å gjennomføre en politikk som legger til rette for en best mulig utnyttelse av de naturlige fortrinnene som næringsaktørene i fylket har. Finnmark fylkeskommune anser en slik politikk som det aller viktigste verktøyet i arbeidet med å sikre grunnlaget for bosetting og sysselsetting i Kyst-Finnmark.
I forbindelse med drøftinger av de ulike forslag til politiske strategier og forvaltningsmodeller har Finnmark fylkeskommune tatt utgangspunkt i verdikjeden for fiskeri- og havbruksnæringen; råstoff (sjø) – produksjon/ foredling (land) – marked (kunde).
Norske myndigheter har i liten grad kontroll og medbestemmelse over de rammebetingelser som gjelder i markedet. Finnmark fylkeskommune har derfor funnet det naturlig at man i det politiske arbeidet tar utgangspunkt i råstoffleddet siden markedsleddet ligger ”utenfor rekkevidde”. Valg av reguleringer i råstoffleddet må imidlertid ta utgangspunkt i markedsvurderinger.
Gjennom å sikre fiskeindustrien tilgang på ferskt råstoff vil man bidra til å øke den nasjonale verdiskapingen i fiskeri- og havbruksnæringen totalt sett. Dette vil også være en viktig strategi i forhold til å omstille seg bort fra dagens reguleringer som åpner for konkurranse fra lavkostland (frossent råstoff er en internasjonal handelsvare). Ved å utnytte fersk kvalitet som fortrinn vil også de mindre bedriftene og fiskerisamfunnene kunne utnytte mulighetene i ferskproduktmarkedet. Ferske produkter er sterkt etterspurt, og kundene er villig til å betale en høy pris for produkter av god kvalitet. En økt tilgang på råstoff av høy kvalitet sikrer også grunnlaget for et fremtidsrettet arbeid med utvikling av biprodukter og andre utviklingsorienterte sjømatprodukter.
Tilgang til høykvalitets fiskeråstoff vil være grunnlaget for utvikling av en landbasert industri som kan bidra til stabilitet i samfunn som de siste årene har vært preget av stillstand eller usikkerhet. En løsning som innebærer et nært og tett samarbeid mellom fangstdelen og den landbaserte delen er en viktig nøkkel for å skape grunnlaget for lønnsom drift med bakgrunn i en betjening av markedet i 365 dager i året, noe som vil være nødvendig for å skape stabile arbeidsplasser.
Finnmark fylkeskommune har vært en svært sentral aktør i debatten om regionale kvoter. Vi har dessuten fokusert på leveringsforpliktelsene til Finnmark, og påvist smutthull i regelverket og manglende oppfølging fra fiskerimyndighetenes side.
Det har lenge vært kjent at Westfish og Nordic Sea Holding har vært til salgs. For Finnmark fylkeskommune har det i denne prosessen vært viktig å ha tett kontakt med de berørte kommunene Vardø, Båtsfjord, Gamvik og Lebesby. Vi har gjennom lengre tid vært kjent med at Norway Seafood var en potensiell og sannsynlig kjøper av de to selskapene, og har derfor valgt å ha en aktiv dialog med konsernet for å sikre at samfunnsmessige hensyn skulle ivaretas ved et eventuelt salg.
I forrige uke vedtok altså fylkestinget at Finnmark fylkeskommune skal gå inn på eiersiden sammen med Aker Seafood for å drifte trålerflåten som til nå har vært eid av Westfish Aarsæther og Nordic Sea Holding. Hovedinnretningen for samarbeidet skal være den såkalte ”Hammerfest-modellen”. Denne modellen har i all hovedsak vist seg å balansere de forretningsmessige og de samfunnsmessige interessene, og har sikret råstofftilførsel og industriell bearbeiding på land.
Det er en forutsetning at Finnmark fylkeskommune og kommunene har vetorett med hensyn til salg av kvoter ut av fylket, og at leveranser av råstoff skal skje til industrianlegg i Finnmark.
En samarbeidsmodell som skissert ovenfor vil kunne gi en samfunnsmessig medvirkning som sikrer råstofftilførsel fra en stor del av Finnmarks trålerflåte. Dette vil igjen gi grunnlag for å sikre en stabil virksomhet og vil også kunne gi grunnlag for reetablering av virksomhet på anlegg hvor det i dag er stillstand; i Mehamn og Vardø.
En deltakelse fra Finnmark fylkeskommune og kommunene vil gi den nødvendige samfunnsmessige innflytelse og vil også bidra kapitalmessig til å sikre et langt mer stabilt grunnlag enn i dag for fiskeindustrivirksomheten i de berørte kommunene Vardø, Båtsfjord, Lebesby og Gamvik. Gjennom dette vil Finnmark fylkeskommune bidra til å øke den totale verdiskapingen i fiskeri- og havbruksnæringen i Finnmark, noe som ligger som en vedtatt målsetting for fylkeskommunens fiskeripolitikk..
Vadsø, 24. april 2005