Pressemelding
Finnmark Høyre -
19.02.2007
Vardø Trafikksentral som nasjonal overvåkingssentral
Finnmark Høyre konstaterer med tilfredshet at Vardø Trafikksentral kom i drift som planlagt fra 1. januar 2007. Det synes som om gjennomføring av prosjektet både mht tid og kostnader har vært under god styring, og oppstart av drift virker å bære preg av at de ansatte fra første dag behersker utstyret og mestrer oppgaven som forutsatt.
Til tross for noen spesielle utfordringer tegner etableringen til å bli et godt eksempel på at det er fullt mulig å lokalisere kompetansearbeidsplasser utenfor sentrale steder i landet.
Staben, og den tekniske utrustningen ved Vardø Trafikksentral, har spesielle forutsetninger for gjennom sitt virke å ha et særlig ansvar og forståelse for miljøtrusler forårsaket av miljøskadelig last som fraktes på sjøen. Det samme gjelder for annen type miljøovervåking, ikke minst mot fiskeflåten og overvåking av aktiviteten i hele Barentshavet.
Av de tre trafikksentraler som er i drift i dag er det bare Vardø Trafikksentral som har denne dimensjon i sitt virke. De øvrige er innrettet på mer spesifikke trafikkdirigeringsoppgaver.
Selv om ”Servers” forlis ved Fedje tidligere i vinter var en spesiell og plutselig hendelse, er det en påminnelse om at beredskapen kan forbedres.
Det tekniske utstyret er dimensjonert og på plass til å dekke en slik oppgave. De ansatte som er på plass har inne nødvendige kvalifikasjoner, og har de beste forutsetninger for spesiell opplæring ved utvidelse av staben. En slik utvidelse av overvåkingsområdet som omfatter hele kysten vil være et godt bidrag til å unngå forlis som den ved Fedje. I tillegg vil det bidra til et mer robust og faglig utfordrende miljø ved Vardø Trafikksentral ved at behovet for bemanning øker noe. Det vil videre være et naturlig og positivt bidrag til å bygge maritim kompetanse som et distriktspolitisk tiltak.
Finnmark Høyre krever at Vardø Trafikksentral, med sine kvalifikasjoner, får utvidet sitt ansvarsområde slik at hele norskekysten får den type totalovervåking som i dag skjer mellom grensen til Russland og Rørvik.
Finnmark Høyre utfordrer regjeringen og fiskeriministeren til å iverksette en utvidelse av overvåkingsområdet til Vardø Trafikksentral.
Til tross for noen spesielle utfordringer tegner etableringen til å bli et godt eksempel på at det er fullt mulig å lokalisere kompetansearbeidsplasser utenfor sentrale steder i landet.
Staben, og den tekniske utrustningen ved Vardø Trafikksentral, har spesielle forutsetninger for gjennom sitt virke å ha et særlig ansvar og forståelse for miljøtrusler forårsaket av miljøskadelig last som fraktes på sjøen. Det samme gjelder for annen type miljøovervåking, ikke minst mot fiskeflåten og overvåking av aktiviteten i hele Barentshavet.
Av de tre trafikksentraler som er i drift i dag er det bare Vardø Trafikksentral som har denne dimensjon i sitt virke. De øvrige er innrettet på mer spesifikke trafikkdirigeringsoppgaver.
Selv om ”Servers” forlis ved Fedje tidligere i vinter var en spesiell og plutselig hendelse, er det en påminnelse om at beredskapen kan forbedres.
Det tekniske utstyret er dimensjonert og på plass til å dekke en slik oppgave. De ansatte som er på plass har inne nødvendige kvalifikasjoner, og har de beste forutsetninger for spesiell opplæring ved utvidelse av staben. En slik utvidelse av overvåkingsområdet som omfatter hele kysten vil være et godt bidrag til å unngå forlis som den ved Fedje. I tillegg vil det bidra til et mer robust og faglig utfordrende miljø ved Vardø Trafikksentral ved at behovet for bemanning øker noe. Det vil videre være et naturlig og positivt bidrag til å bygge maritim kompetanse som et distriktspolitisk tiltak.
Finnmark Høyre krever at Vardø Trafikksentral, med sine kvalifikasjoner, får utvidet sitt ansvarsområde slik at hele norskekysten får den type totalovervåking som i dag skjer mellom grensen til Russland og Rørvik.
Finnmark Høyre utfordrer regjeringen og fiskeriministeren til å iverksette en utvidelse av overvåkingsområdet til Vardø Trafikksentral.