Pressemelding
parlamentarisk leder i Senterpartiet Magnhild Meltveit Kleppa -
03.09.2007
Veibyggingen må økes og bli mer effektiv
-Senterpartiet mener det må brukes mer penger på å bygge veier i hele landet og at samferdselsprosjektene må gjennomføres på en mer effektiv måte, sier parlamentarisk leder i Senterpartiet Magnhild Meltveit Kleppa.
I en ny rapport fra Maskinentrepenørenes forbund, som omtales i dagens utgave av Aftenposten, vises det til at vegbevilgningene i Sverige og Danmark konsentreres om noen prosjekter over lengre strekninger, som kan gjennomføres på en effektiv måte. Dernest vises det til at man i Norge har tradisjon for å smøre bevilgningene utover for mange prosjekter uten å tenke helhet i utbygging og gjennomføring.
- Dette har Senterpartiet pekt på ved flere anledninger, og prosjektfinansiering er en måte å få en mer sammenhengende utbygging. Det viktigste vi kan gjøre er likevel å øke de totale bevilgningene til veiinvesteringer, samt utbygging av gode kollektive løsninger for å minske belastningen på veiene, sier Kleppa.
- Mens den forrige regjeringen satte i gang en lang rekke prosjekter med minimale oppstartbevilgninger, utnyttes ressursene nå på en bedre måte. Regjeringen har økt bevilgningene til veg og jernbane med 2,5 milliarder kroner, men har startet opp svært få nye prosjekter. Det innebærer bedre fremdrift og mer effektiv ressursbruk, og at vi totalt sett får bygd langt mer vei og jernbane, sier Kleppa.
- Med Senterpartiet i regjeringen har også bevilgningene til vegvedlikeholdet økt med 25 prosent. På denne måten forhindrer vi at vegforfallet akselererer. På denne måten sikrer vi ikke bare folk bedre veier i dag, men også at de totale kostnadene ved vegholdet blir lavere fordi vi løpende holder veiene i orden, sier Kleppa.
- Samtidig er vi langt fra i mål, men opprydningen etter høyreregjeringen og Frp er startet, avslutter Kleppa.
I en ny rapport fra Maskinentrepenørenes forbund, som omtales i dagens utgave av Aftenposten, vises det til at vegbevilgningene i Sverige og Danmark konsentreres om noen prosjekter over lengre strekninger, som kan gjennomføres på en effektiv måte. Dernest vises det til at man i Norge har tradisjon for å smøre bevilgningene utover for mange prosjekter uten å tenke helhet i utbygging og gjennomføring.
- Dette har Senterpartiet pekt på ved flere anledninger, og prosjektfinansiering er en måte å få en mer sammenhengende utbygging. Det viktigste vi kan gjøre er likevel å øke de totale bevilgningene til veiinvesteringer, samt utbygging av gode kollektive løsninger for å minske belastningen på veiene, sier Kleppa.
- Mens den forrige regjeringen satte i gang en lang rekke prosjekter med minimale oppstartbevilgninger, utnyttes ressursene nå på en bedre måte. Regjeringen har økt bevilgningene til veg og jernbane med 2,5 milliarder kroner, men har startet opp svært få nye prosjekter. Det innebærer bedre fremdrift og mer effektiv ressursbruk, og at vi totalt sett får bygd langt mer vei og jernbane, sier Kleppa.
- Med Senterpartiet i regjeringen har også bevilgningene til vegvedlikeholdet økt med 25 prosent. På denne måten forhindrer vi at vegforfallet akselererer. På denne måten sikrer vi ikke bare folk bedre veier i dag, men også at de totale kostnadene ved vegholdet blir lavere fordi vi løpende holder veiene i orden, sier Kleppa.
- Samtidig er vi langt fra i mål, men opprydningen etter høyreregjeringen og Frp er startet, avslutter Kleppa.