Pressemelding
Venter kuldesjokk - advarer mot gamle startkabler
Sprengkulda som er meldt flere steder i Norge de nærmeste dagene, vil gi flatt batteri og starttrøbbel for mange kjøretøyer. Tenk deg om før du bruker startkabler.
Særlig dersom kulda holder seg i flere dager, kommer det til å bli et stort behov for starthjelp de plassene hvor minusgradene biter seg fast, fastslår forsikringsselskapet If.
- En del er nok ikke klar over at de fleste forsikringsselskaper har veihjelp som en del av kaskoforsikringen på bilen, gjerne med en egenandel på noen få hundrelapper. Det betyr at du får veihjelpsbil hjem til deg dersom du står med blåfrosne fingre og sliter med å få bilen i gang, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.
Advarer mot kabler
Startkabler og hjelp av naboen er effektivt og bra, men pass på å sparke i gang bilen riktig. Uriktig bruk av startkabler kan bli en dyrekjøpt erfaring – både for den som får hjelp og den som hjelper.
– Hvis du bruker den gamle typen startkabler uten overspenningsvern på moderne biler, kan det føre til kortslutning og skade på motorstyreenheten i bilen og annen elektronikk, sier Moeen Shahzad Mughal,fagansvarlig og bilteknisk rådgiver i forsikringsselskapet If.
Overspenningsvern er en beskyttelse det er verdt å koste på seg, mener han.
Skader på 60 000 kroner
– I en moderne bil sitter det mange styrebokser og små datamaskiner som kommuniserer med hverandre. Hvis en styreenhet får overspenning og kortslutter, kan det føre til skade på andre dyre komponenter i bilen også. Skadene vil som oftest føre til at bilen får alvorlige startvansker – eller ikke vil starte i det hele tatt, forklarer Mughal, Mughal, som har bakgrunn som bilmekaniker.
Det er mange elektroniske komponenter og kretskort i en bil i dag. Kostnaden på en reparasjon etter el-sjokk varierer fra bil til bil, men kan koste fra 5000 kroner og oppover til 60 000 kroner eller mer.
Ikke dekket
Bilens forsikring dekker normalt ikke en skade som dette, siden den skyldes feilbruk av startkabler. Det gjelder derfor å holde tungen rett i munnen og vite hva du gjør under panseret.
– Hvis du skal ha starthjelp på bilen din, eller gi bort starthjelp, anbefaler jeg det på det sterkeste at du kjøper startkabler med innebygget overspenningsvern – en såkalt gnistsikker startkabel – for å hindre skader. Dersom du ikke har denne kabelen, bør du ikke ta sjansen på å gi eller å få starthjelp, sier Mughal.
Nyttige tips om bilbatterier og vinter
- Kjøp et startkabelsett med overspenningsvern. Det kan brukes på både nye og gamle bilmodeller
- Les bruksanvisningen til startkablene godt, slik at du bruker dem riktig.
- Å investere i en batterilader kan også lønne seg. Det kan være lurt å lade batteriet minst en gang i året, helst på høsten for å unngå startproblemer om vinteren.
- Levetid på bilbatteriet avhenger av at batteriet er mest mulig fulladet, så er det ikke dumt å lade en gang etter at vinteren er i gang også.
- Ved mange kaldstarter og småkjøring om vinteren, blir batteriet svekket over tid.
- Normal levetid på bilbatteri er gjerne mellom tre og fire år, men avhenger av type kjøring og bruk av bilen.
- Mye småkjøring, korte turer til og fra butikken er med på å svekke batteriet, spesielt hvis mange funksjoner som bruker strøm settes i gang i det du starter bilen: Lys, radio, varme i front/bakrute, varmeapparat, navigasjon og annet elektronikk.
- Ta noen lengre turer med bilen innimellom for å få ladet opp batteriet. Men husk at batteriet vil fortsatt svekkes over tid.
Kilde: Forsikringsselskapet If