Regn og relativt lave sommertemperaturer mellom sju og 15 grader, førte til at mange av bilene i EL Prix, verdens største elbiltest, ikke klarte oppgitt rekkevidde. Noen biler gikk betydelig kortere enn produsentenes tall når de fikk prøve seg i en praktisk test på regntunge, norske sommerveier.
Blant de 22 bilene som gikk kortere enn WLTP-rekkevidden var det største negative avviket i forhold til produsentenes tall på 20 prosent. Ni biler kjørte noe lengre enn lovet, men de fleste av disse lå tett på den offisielle WLTP-rekkevidden.
- Dette viser at det er lurt å ta hensyn til været når du planlegger langturen, også på sommeren. Det er veldig stor forskjell på hvor langt du kommer med elbilen på en god norsk sommerdag sammenlignet med en regntung, kjølig dag, sier Sødal.
Tester alle nye elbiler
NAF og Motor har de siste årene testet alle nye elbiler som kommer til Norge, en gang på vinteren og en gang på sommeren. Gjennom testene får forbrukerne et godt bilde av hvor langt bilene faktisk kjører og hvor raskt de lader til ulike årstider. Til sammen er over 100 modeller nå testet.
- I de tidligere testene på sommerføre har nesten alle bilene kjørt lengre enn oppgitt rekkevidde. Da har forholdene vært ideelle, med 20-25 grader, sol og tørre veier. I år var det annerledes når været var dårlig. Men det er også en normal del av en norsk sommer, så dette gir nyttig innsikt i elbilenes egenskaper, sier Sødal.
Bilene får lengre rekkevidde
Til tross for at få av bilene klarte sin oppgitte rekkevidde, klarte åtte av bilene å kjøre en strekning tilsvarende Oslo til Trondheim før de gikk tomme for strøm.
- Utviklingen går raskt. Rekkevidden og hvor fort bilene lader øker år for år. Men været er fortsatt en joker for hvor langt du kommer med bilen din, avslutter Nils Sødal.
Bilen som gikk lengst i testen var Mercedes EQS 450+ med over 600 kjørte kilometer. Offisiell rekkevidde på bilen er 711 kilometer, men regnværet kuttet rekkevidden med 12,5 prosent.
Mer om testen finner du på naf.no og motor.no
Fakta om elbiltesten:
- Ble gjennomført onsdag 1. juni
- Testruten gikk fra Oslo, via Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal og så sørover Venabygdsfjellet til Ringebu igjen.
- Bilene starter med fulladet batteri, uten forvarming, fra et garasjelokale på Vulkan i Oslo
- Utetemperaturen var mellom 7 og 15 grader.
- 31 biler kjører nøyaktig den samme ruten, med de samme premissene rundt hastighet, kjøremodus, kjørestil, klimaanlegg og vekttillegg.
|