På oppdrag fra Samferdselsdepartementet, sender Statens vegvesen nå et forslag på høring. Forslaget handler om å anerkjenne ukrainernes yrkessjåførutdanning fra hjemlandet i større grad.
I EØS er det fellesregler for utdanningskrav til lastebil- og bussjåfører som gjelder. For å kunne jobbe som yrkessjåfør, skal sjåførene gjennomføre utdanning på minimum 280 eller 140 timer, avhengig av alder og ønsket rettighetsnivå.
Forslaget som nå sendes på høring innebærer å redusere kravet til 55 timer for godstransport, 50 timer for persontransport eller 57 timer for kombinert utdanning, for ukrainere som kan dokumentere yrkessjåførkompetanse fra hjemlandet. Ukrainske flyktninger vil i tillegg kunne gjennomføre den avsluttende prøven med tolk.
EU har innført valgfrie midlertidige tilpasninger i de felleseuropeiske kravene til yrkessjåførkompetanse – og høringsforslaget følger opp disse. Denne ordningen utløper 6. mars 2025, i tråd med EUs midlertidige tilpasninger.
Siden vinteren 2023, har Norge anerkjent ukrainske førerkort i tunge klasser, og kravet om yrkessjåførkompetanse, kommer i tillegg til krav om førerkort i klasse C eller D.
De forenklede opplærings- og testkravene gjelder både buss- og lastebilsjåfører. Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet understreker at bussjåfører fremdeles må oppfylle lovfestede vilkår for kjøreseddel for persontransport.
Les høringen her
|