Pressemelding
Senterpartiets stortingsgruppe -
23.08.2012
Vil styrke mulighetene for yrkesfagelevene
Elever som velger yrkesfag faller ofte fra studiespesialiserende påbygging enn andre, viser ferske tall. Senterpartiet vil endre dagens ordning slik at flere får mulighet til å ta påbygging etter yrkesfagopplæringen.
Ferske tall fra regjeringens prosjekt for å øke gjennomføringen i videregående opplæring (Ny GIV), viser at flere enn før ligger an til å fullføre. De nye tallene gjelder overgangene mellom trinnene på videregående nivå og indikerer at det nasjonale målet om en økning på to prosent i løpet av 2013 vil bli nådd. Hovedmålet for tiltakene i Ny GIV er at 75 prosent av elevene skal fullføre i 2015.
Tallene viser samtidig at noe færre elever fullfører de studieforberedende programmene i tredje klasse. Mange av de som ikke fullfører er elever som går påbygningsåret for å få studiekompetanse etter å ha gått to år på yrkesfag.
- Det er svært gledelig at det er flere som gjennomfører yrkesfag enn tidligere. Men det svært store frafallet fra de som begynner med påbygging for tidlig viser at de som vil gjennomføre dette må få anledning til det etter at de har gjennomført yrkesfagopplæringa, sier utdanningspolitisk talskvinne i Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien.
- Det blir svært viktig å følge opp muligheten for å kunne ta studiespesialiserende påbygging etter avlagt fagprøve i Stortingsmeldingen som kommer til våren, sier Tingelstad Wøien.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen deler Senterpartiets bekymring for frafallet blant elevene som tar yrkesfag.
- Mange som tar påbyggingsåret har svake forutsetninger for å klare overgangen til studiespesialisering. Dette er et svært teoretisk og intensivt år som stiller høye krav til elevene. Vi er nødt til å se nærmere på denne ordningen når det viser seg at så mange har problemer med å gjennomføre, sier Halvorsen.
Senterpartiets utdanningspoliske talskvinne, Anne Tingelstad Wøien, er glad for at Kunnskapsdepartementet kan vise til at flere nå gjennomfører videregående skole enn tidligere og at det er gjort grep som virker. Tingelstad Wøien legger vekt på at undervisning i mindre grupper og mer varierte undervisningsmetoder ser ut til å ha en positiv effekt.
- Jeg har troen på at erfaringene fra Ny Giv vil smitte over på den ordinære undervisningen ellers i skolen, sier Tingelstad Wøien.
Ferske tall fra regjeringens prosjekt for å øke gjennomføringen i videregående opplæring (Ny GIV), viser at flere enn før ligger an til å fullføre. De nye tallene gjelder overgangene mellom trinnene på videregående nivå og indikerer at det nasjonale målet om en økning på to prosent i løpet av 2013 vil bli nådd. Hovedmålet for tiltakene i Ny GIV er at 75 prosent av elevene skal fullføre i 2015.
Tallene viser samtidig at noe færre elever fullfører de studieforberedende programmene i tredje klasse. Mange av de som ikke fullfører er elever som går påbygningsåret for å få studiekompetanse etter å ha gått to år på yrkesfag.
- Det er svært gledelig at det er flere som gjennomfører yrkesfag enn tidligere. Men det svært store frafallet fra de som begynner med påbygging for tidlig viser at de som vil gjennomføre dette må få anledning til det etter at de har gjennomført yrkesfagopplæringa, sier utdanningspolitisk talskvinne i Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien.
- Det blir svært viktig å følge opp muligheten for å kunne ta studiespesialiserende påbygging etter avlagt fagprøve i Stortingsmeldingen som kommer til våren, sier Tingelstad Wøien.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen deler Senterpartiets bekymring for frafallet blant elevene som tar yrkesfag.
- Mange som tar påbyggingsåret har svake forutsetninger for å klare overgangen til studiespesialisering. Dette er et svært teoretisk og intensivt år som stiller høye krav til elevene. Vi er nødt til å se nærmere på denne ordningen når det viser seg at så mange har problemer med å gjennomføre, sier Halvorsen.
Senterpartiets utdanningspoliske talskvinne, Anne Tingelstad Wøien, er glad for at Kunnskapsdepartementet kan vise til at flere nå gjennomfører videregående skole enn tidligere og at det er gjort grep som virker. Tingelstad Wøien legger vekt på at undervisning i mindre grupper og mer varierte undervisningsmetoder ser ut til å ha en positiv effekt.
- Jeg har troen på at erfaringene fra Ny Giv vil smitte over på den ordinære undervisningen ellers i skolen, sier Tingelstad Wøien.