Pressemelding
NAF -
25.09.2012
Vinterdekk + varmegrader funker dårlig
Vinterdekk + varmegrader funker dårlig
Godt veigrep på våte høstveier er viktig, spesielt med tanke på kortets mulig bremsestrekning og god sidestabilitet. – Mange som har slitte sommerdekk velger å skifte til vinterdekk allerede nå, men vinterdekk har ikke egenskaper som passer for varmegrader, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
For det er akkurat i disse dager at høstløvet faller fra trærne og nedbørsområder står i kø. Det er desto viktigere nå å ha dekk med godt mønster – uansett om du skal på korte eller lange bilturer.
- Spesielt gjelder dette høyresvinger hvor faren er stor for å skli over i motgående kjørebane og frontkollidere med møtende biler, forklarer Engebretsen.
Kjøp nye sommerdekk på høsten
Minimumskravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, men NAF oppfordrer alle til å ha dekk med minst 3 millimeter mønsterdybde. Dette er spesielt viktig på høsten når muligheten for vannplaning er stor.
NAF minner også om at korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det gjelder sikkerhet, miljø og økonomi, og husk også reservehjulet.
- Noen bileiere skal ”på død og liv” bruke opp sommerdekkene før de skal bytte om til vinterdekk. Det er som å spille russisk rulett på høstens veier, forteller Jan Ivar Engebretsen.
Den erfarne NAF-rådgiveren mener det ikke er noen skam å kjøpe nye sommerdekk på høsten.
- Faktisk viser det at bileieren tar ansvar samtidig som pristilbudet kan være fordelaktig, sier han.
Fire håndflater på veien
- Det kan være greit å huske at kontaktflaten mellom moder jord og en bil er på størrelse med fire normale håndflater. Det er svært lite med tanke på bilens fart og tyngde – særlig når den er lastet full av folk og bagasje. Med gode dekk får du et godt veigrep og reduserer risikoen for deg selv og andre som ferdes i trafikken i høst betraktelig, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Mange som har slitte sommerdekk bytter dem ut med piggfrie vinterdekk på denne årstiden. Men selv om de er lovlige å kjøre med, og bileiere vil kanskje vurdere deres grove mønster som bedre og sikrere enn slitte sommerdekk, er det ikke å anbefale.
- Vinterdekk, enten de er piggfrie eller ikke, er laget for kuldegrader og har med sin gummiblanding spesielt dårlige gripeegenskaper på våt asfalt i kombinasjon med varmegrader.
Uansett er det bilførerens ansvar å sko bilen sikkert og kjenne til eventuelle begrensninger i bilens dekkutstyr, avslutter Jan Ivar Engebretsen i NAF.
NAF-test med piggfrie vinterdekk kontra sommerdekk:
• 80 km/t ved 6 varmegrader = 10,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk
• 50 km/t ved 20 varmegrader = 14,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk
Godt veigrep på våte høstveier er viktig, spesielt med tanke på kortets mulig bremsestrekning og god sidestabilitet. – Mange som har slitte sommerdekk velger å skifte til vinterdekk allerede nå, men vinterdekk har ikke egenskaper som passer for varmegrader, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
For det er akkurat i disse dager at høstløvet faller fra trærne og nedbørsområder står i kø. Det er desto viktigere nå å ha dekk med godt mønster – uansett om du skal på korte eller lange bilturer.
- Spesielt gjelder dette høyresvinger hvor faren er stor for å skli over i motgående kjørebane og frontkollidere med møtende biler, forklarer Engebretsen.
Kjøp nye sommerdekk på høsten
Minimumskravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, men NAF oppfordrer alle til å ha dekk med minst 3 millimeter mønsterdybde. Dette er spesielt viktig på høsten når muligheten for vannplaning er stor.
NAF minner også om at korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det gjelder sikkerhet, miljø og økonomi, og husk også reservehjulet.
- Noen bileiere skal ”på død og liv” bruke opp sommerdekkene før de skal bytte om til vinterdekk. Det er som å spille russisk rulett på høstens veier, forteller Jan Ivar Engebretsen.
Den erfarne NAF-rådgiveren mener det ikke er noen skam å kjøpe nye sommerdekk på høsten.
- Faktisk viser det at bileieren tar ansvar samtidig som pristilbudet kan være fordelaktig, sier han.
Fire håndflater på veien
- Det kan være greit å huske at kontaktflaten mellom moder jord og en bil er på størrelse med fire normale håndflater. Det er svært lite med tanke på bilens fart og tyngde – særlig når den er lastet full av folk og bagasje. Med gode dekk får du et godt veigrep og reduserer risikoen for deg selv og andre som ferdes i trafikken i høst betraktelig, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Mange som har slitte sommerdekk bytter dem ut med piggfrie vinterdekk på denne årstiden. Men selv om de er lovlige å kjøre med, og bileiere vil kanskje vurdere deres grove mønster som bedre og sikrere enn slitte sommerdekk, er det ikke å anbefale.
- Vinterdekk, enten de er piggfrie eller ikke, er laget for kuldegrader og har med sin gummiblanding spesielt dårlige gripeegenskaper på våt asfalt i kombinasjon med varmegrader.
Uansett er det bilførerens ansvar å sko bilen sikkert og kjenne til eventuelle begrensninger i bilens dekkutstyr, avslutter Jan Ivar Engebretsen i NAF.
NAF-test med piggfrie vinterdekk kontra sommerdekk:
• 80 km/t ved 6 varmegrader = 10,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk
• 50 km/t ved 20 varmegrader = 14,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk