Pressemelding
Vegsjef Torbjørn Naimak -
20.12.2013
Vogntog på nordnorske vinterveger
Forholdene på vegene og utfordringen med vogntogtrafikken har fått stor oppmerksomhet denne vinteren. Heldigvis har vi vært forskånet for alvorlige ulykker, men Statens vegvesen forstår at folk er engstelige. Antall tunge kjøretøy på vegen øker, og været så langt i vinter har også skapt ekstra vanskelige forhold. I et leserinnlegg fra Norges Lastebileier-Forbund som har stått på trykk i mange av landsdelens aviser, stilles det spørsmål om Statens vegvesen tar sin del av ansvaret for å trygge sikkerhet og framkommelighet.
Været må vi leve med, og standarden på vegene er heller ikke noe Statens vegvesen kan gjøre noe med på kort sikt. Både internt i Nord-Norge og på mellomriksvegene har vi mange krevende fjelloverganger. I tillegg er mange veger smale, svingete eller har store stigninger. Derfor er utbedring av flaskehalser langs de mest trafikkerte strekningene noe som prioriteres på investeringssida, både i pågående prosjekter og i de anbefalingene Statens vegvesen har gitt i Handlingsprogrammet for de neste årene og i Nasjonal Transportplan. E10 Hålogalandsvegen over Kåringen, E8 gjennom Skibotndalen og E6 over Kråkmofjellet i Nordland er eksempler på strekninger vi vil prioritere for utbedringer.
Når det gjelder vinterdriften, anstrenger vi oss daglig sammen med våre entreprenører for å holde en tilfredsstillende standard på brøyting og strøing. Ved raske væromslag vil det imidlertid være tilfeller hvor vi har problemer med å opprettholde standardkravene raskt nok. Dette tror vi at nordnorske trafikanter har forståelse for.
I vinter har det naturlig nok vært stor oppmerksomhet rundt situasjoner der vogntog har sperret vegen og hindret framkommeligheten og tryggheten for andre trafikanter. Tall fra Vegtrafikksentralen (VTS) viser at det så langt i vinter har vært 418 hendelser i Nord-Norge der vogntog har sperret vegen helt eller delvis, eller har forårsaket bilberging som har ført til stengning av vegen. 240 av disse vogntogene er registrert som utenlandske.
Utenlandske vogntog er overrepresenterte når det gjelder å skape situasjoner som fører til stengte veger og redusert framkommelighet i Nord-Norge. Dette kan skyldes både førerferdighet og valg av kjøretøy.
Statens vegvesens kontrollvirksomhet viser imidlertid at vi også har utfordringer i forhold til norske vogntog. Norges Lastebileier-Forbund anklager Statens vegvesen for villedende bruk av statistikk, da vi etter kontroller i november rapporterte om at ett av ti vogntog ikke hadde forskriftsmessig utrustning og at dette også gjaldt de norske kjøretøyene.
Statistikken over alle kontroller i perioden fra 1. september i år og fram til 13.desember viser imidlertid samme tendens. Totalt er 1823 motorvogner kontrollert, hvorav 30 prosent var utenlandske. Tallene viser at det blant disse var 131 norske og 54 utenlandske kjøretøy som enten manglet kjettinger eller som ikke hadde tilfredsstillende dekk. Dette betyr at andelen kjøretøy som ikke oppfylte kravene til vinterutrustning var 10 prosent både for de norske og for de utenlandske vogntogene.
Statistikken viser imidlertid at de utenlandske vogntogene var overrepresentert blant dem som fikk de alvorligste reaksjonene. Mens de utenlandske vogntogene utgjorde 30 prosent av de kontrollerte motorvognene, ble 40 prosent av kjøreforbudene ilagt de utenlandske vogntogene. Blant tilhengerne som ble kontrollert, var andelen utenlandske vogntog enda høyere, og de utenlandske vogntogene dominerte også blant dem som ble anmeldt.
Utenlandske vogntog representerer altså store utfordringer på de nordnorske vintervegene, men de norske vogntogene er fortsatt i flertall. Våre kontroller viser beklageligvis at det også blant disse er en betydelig andel som mangler forsvarlig vinterutrustning.
Derfor er vi glad for at Norges Lastebileier-Forbund driver et aktivt trafikksikkerhetsarbeid og er opptatt av å få useriøse aktører bort fra norske veger.
Dette er en sak som også engasjerer det øvrige næringslivet i Nord-Norge, som mer enn noen andre er avhengige av en effektiv tungtransport. Etter at Nova Sea på Lovund tok initiativ til å stille krav og også selv kontrollere sine transportører, har 15 oppdrettsbedrifter i Nord-Norge engasjert seg i prosjektet Trygg Trailer, i samarbeid med Statens vegvesen. Dette arbeidet retter seg spesielt mot utenlandske vogntog, og er et godt eksempel på hvordan vi må jobbe på flere ulike måter for å løse utfordringene vinterstid.
Statens vegvesen deltar også i arbeidet med å vurdere andre tiltak, og vi har merket oss at den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet både vil vurdere kravene til dekk og andre fysiske tiltak, i tillegg til å se om EU-regelverket har åpninger for å stille strengere krav til vinterkompetanse for sjåfører.
Været må vi leve med, og standarden på vegene er heller ikke noe Statens vegvesen kan gjøre noe med på kort sikt. Både internt i Nord-Norge og på mellomriksvegene har vi mange krevende fjelloverganger. I tillegg er mange veger smale, svingete eller har store stigninger. Derfor er utbedring av flaskehalser langs de mest trafikkerte strekningene noe som prioriteres på investeringssida, både i pågående prosjekter og i de anbefalingene Statens vegvesen har gitt i Handlingsprogrammet for de neste årene og i Nasjonal Transportplan. E10 Hålogalandsvegen over Kåringen, E8 gjennom Skibotndalen og E6 over Kråkmofjellet i Nordland er eksempler på strekninger vi vil prioritere for utbedringer.
Når det gjelder vinterdriften, anstrenger vi oss daglig sammen med våre entreprenører for å holde en tilfredsstillende standard på brøyting og strøing. Ved raske væromslag vil det imidlertid være tilfeller hvor vi har problemer med å opprettholde standardkravene raskt nok. Dette tror vi at nordnorske trafikanter har forståelse for.
I vinter har det naturlig nok vært stor oppmerksomhet rundt situasjoner der vogntog har sperret vegen og hindret framkommeligheten og tryggheten for andre trafikanter. Tall fra Vegtrafikksentralen (VTS) viser at det så langt i vinter har vært 418 hendelser i Nord-Norge der vogntog har sperret vegen helt eller delvis, eller har forårsaket bilberging som har ført til stengning av vegen. 240 av disse vogntogene er registrert som utenlandske.
Utenlandske vogntog er overrepresenterte når det gjelder å skape situasjoner som fører til stengte veger og redusert framkommelighet i Nord-Norge. Dette kan skyldes både førerferdighet og valg av kjøretøy.
Statens vegvesens kontrollvirksomhet viser imidlertid at vi også har utfordringer i forhold til norske vogntog. Norges Lastebileier-Forbund anklager Statens vegvesen for villedende bruk av statistikk, da vi etter kontroller i november rapporterte om at ett av ti vogntog ikke hadde forskriftsmessig utrustning og at dette også gjaldt de norske kjøretøyene.
Statistikken over alle kontroller i perioden fra 1. september i år og fram til 13.desember viser imidlertid samme tendens. Totalt er 1823 motorvogner kontrollert, hvorav 30 prosent var utenlandske. Tallene viser at det blant disse var 131 norske og 54 utenlandske kjøretøy som enten manglet kjettinger eller som ikke hadde tilfredsstillende dekk. Dette betyr at andelen kjøretøy som ikke oppfylte kravene til vinterutrustning var 10 prosent både for de norske og for de utenlandske vogntogene.
Statistikken viser imidlertid at de utenlandske vogntogene var overrepresentert blant dem som fikk de alvorligste reaksjonene. Mens de utenlandske vogntogene utgjorde 30 prosent av de kontrollerte motorvognene, ble 40 prosent av kjøreforbudene ilagt de utenlandske vogntogene. Blant tilhengerne som ble kontrollert, var andelen utenlandske vogntog enda høyere, og de utenlandske vogntogene dominerte også blant dem som ble anmeldt.
Utenlandske vogntog representerer altså store utfordringer på de nordnorske vintervegene, men de norske vogntogene er fortsatt i flertall. Våre kontroller viser beklageligvis at det også blant disse er en betydelig andel som mangler forsvarlig vinterutrustning.
Derfor er vi glad for at Norges Lastebileier-Forbund driver et aktivt trafikksikkerhetsarbeid og er opptatt av å få useriøse aktører bort fra norske veger.
Dette er en sak som også engasjerer det øvrige næringslivet i Nord-Norge, som mer enn noen andre er avhengige av en effektiv tungtransport. Etter at Nova Sea på Lovund tok initiativ til å stille krav og også selv kontrollere sine transportører, har 15 oppdrettsbedrifter i Nord-Norge engasjert seg i prosjektet Trygg Trailer, i samarbeid med Statens vegvesen. Dette arbeidet retter seg spesielt mot utenlandske vogntog, og er et godt eksempel på hvordan vi må jobbe på flere ulike måter for å løse utfordringene vinterstid.
Statens vegvesen deltar også i arbeidet med å vurdere andre tiltak, og vi har merket oss at den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet både vil vurdere kravene til dekk og andre fysiske tiltak, i tillegg til å se om EU-regelverket har åpninger for å stille strengere krav til vinterkompetanse for sjåfører.