Pressemelding
NAF -
29.08.2012
Volvo V40 – sikreste bilen i sin klasse
Den nye Volvo V40 har tidenes høyeste EuroNCAP-skår i Golf-klassen. – En viktig sikkerhetsnyvinning i V40 er airbagen som skal beskytte fotgjengere ved påkjørsel. Denne gir den høyeste poengsummen for fotgjengersikkerhet noensinne gitt i en EuroNCAP-test, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Volvos nyvinning er en airbag som utløses hvis man er så uheldig å kjøre på en fotgjenger. Airbagen blåses opp slik at den løfter panseret og dekker nedre del av frontruten og A-stolpene. Alle variantene av Volvo V40 er utstyrt med denne nyvinningen.
- Dette er sikkerhetsutstyr vi ønsker å se på flere biler. Denne nyvinningen har en klar effekt på sikkerheten til myke trafikanter, sier Engebretsen.
Også for bilene Ford B-MAX, Audi A3, Kia Cee’d og Renault Clio er fotgjengersikkerheten på et helt annet nivå enn det tidligere modeller har hatt.
- Dette viser viktigheten av EuroNCAP. Når kravene til fotgjengersikkerhet skjerpes, følger bilprodusentene opp og lager biler som tar mer hensyn til fotgjengere, sier Jan Ivar Engebretsen.
Siste bilen i denne kollisjonstesten var pick-upen Isuzu D-Max. Pick-uper har tradisjonelt gjort det dårlig i EuroNCAP-testene. Det gjorde også forrige generasjon av D-Max som kun oppnådde to stjerner i 2008. Dette har Isuzu gjort noe med og oppnår denne gangen fire stjerner.
- Dette er en utrolig bra forbedring fra Isuzu. De mangler bare litt på fotgjengersikkerhet for å oppnå fem stjerner. Dette er også et eksempel på viktigheten av krasjtestene til EuroNCAP, avslutter Jan Ivar Engebretsen.
NAF samarbeider med sine internasjonale søsterorganisasjoner med å gjennomføre og tilgjengeliggjøre kollisjonstester til norske forbrukere. NAF vil at alle alltid skal kunne reise sikkert, og testene er viktige for å opplyse forbrukerne om nye bilers sikkerhet.
Volvos nyvinning er en airbag som utløses hvis man er så uheldig å kjøre på en fotgjenger. Airbagen blåses opp slik at den løfter panseret og dekker nedre del av frontruten og A-stolpene. Alle variantene av Volvo V40 er utstyrt med denne nyvinningen.
- Dette er sikkerhetsutstyr vi ønsker å se på flere biler. Denne nyvinningen har en klar effekt på sikkerheten til myke trafikanter, sier Engebretsen.
Også for bilene Ford B-MAX, Audi A3, Kia Cee’d og Renault Clio er fotgjengersikkerheten på et helt annet nivå enn det tidligere modeller har hatt.
- Dette viser viktigheten av EuroNCAP. Når kravene til fotgjengersikkerhet skjerpes, følger bilprodusentene opp og lager biler som tar mer hensyn til fotgjengere, sier Jan Ivar Engebretsen.
Siste bilen i denne kollisjonstesten var pick-upen Isuzu D-Max. Pick-uper har tradisjonelt gjort det dårlig i EuroNCAP-testene. Det gjorde også forrige generasjon av D-Max som kun oppnådde to stjerner i 2008. Dette har Isuzu gjort noe med og oppnår denne gangen fire stjerner.
- Dette er en utrolig bra forbedring fra Isuzu. De mangler bare litt på fotgjengersikkerhet for å oppnå fem stjerner. Dette er også et eksempel på viktigheten av krasjtestene til EuroNCAP, avslutter Jan Ivar Engebretsen.
NAF samarbeider med sine internasjonale søsterorganisasjoner med å gjennomføre og tilgjengeliggjøre kollisjonstester til norske forbrukere. NAF vil at alle alltid skal kunne reise sikkert, og testene er viktige for å opplyse forbrukerne om nye bilers sikkerhet.